Культурна апропріація. RIIISE OR SHIIINNEE?

2020-03-11

Тепер ми знаємо, що перед тим, як подати на реєстрацію позначення «KIA ORA», потрібно подумати чи не будуть корінні жителі Нової Зеландії проти такого рішення. Давайте зробимо короткий піт-стоп у наших подорожах кейсами і спробуємо віднайти цю доволі тонку грань у відповіді на питання «чи була культурна апропріація в контексті реєстрації ТМ»?

Наприклад, Кайлі Дженнер не так давно підняла попит на словосполучення «Rise and Shine», використавши його у своєму відеоролику. Її TikTok зі швидкістю світла розлетівся на «меми». Сама Кайлі не втрачаючи моменту, випустила лінійку одягу з цим словосполученням і подала заявку на реєстрацію ТМ «RIIISE AND SHIIINNEE» (заявка № 88659277) у Відомство патентів і торгових марок США.

Варто наголосити, що «RISE AND SHINE» настільки ж загальновживане словосполучення, як і «KIA ORA».

Нам стало цікаво — який бекграунд у цього словосполучення й могло б воно розглядатися як потенційна апропріація? Й ось що ми знайшли. Словосполучення «Rise and Shine» було помічено у творі «The Testimony of William Erbery» в 1658 році в книзі релігійних спостережень призначеній для читачів християн. Якби ми зараз перемістилися на 4 століття тому, подана на реєстрацію Кайлі Дженнер ТМ з імовірністю у 90 % відсотків була би визнана такою, що порушує культурні цінності.

Проте, у 2020 році вислів «Rise and Shine» трапляється у фільмах, музиці, альбомах, піснях, телевізійних передачах, серіалах, оповіданнях, інтернеті й нашому пості. За такий довгий час він уже втратив настільки сильне відсилання до релігійних писань.

З якими проблемами може зіткнутися Кайлі та інші заявники, подаючи на реєстрацію заявку з використанням словосполучення «Rise and Shine»?

Таке словосполучення само собою широко вживане й не додаючи до нього ніяких додаткових елементів або не довівши, що таке позначення набуло розрізняльної здатності в результаті використання заявником, отримати рішення про реєстрацію не просто. На сьогодні можна знайти 26 ТМ «RISE AND SHINE», які були подані або зареєстровані в США.

Перед тим, як подати ТМ на реєстрацію, потрібно зрозуміти:

  1. чи не є позначення таким, що може ввести в оману;
  2. чи не є позначення таким, що не має розрізняльної здатності;
  3. провести пошук на предмет схожих і тотожних ТМ поданих раніше;
  4. вивчити можливий культурний та історичний бекграунд вашого позначення або його окремих складових.

І, якщо 1–3 пунктам заявники вже призвичаїлися приділяти належну увагу, то до 4 ще треба уважніше придивитися. Не хвилюйтеся, наступна наша зупинка вчергове покаже наскільки це важливо для правильного ведення бізнесу й репутації.