Як провести аудит інтелектуальної власності? Кілька порад від IPSTYLE - IPSTYLE Spark it!
12 Грудня 2023

Як провести аудит інтелектуальної власності? Кілька порад від IPSTYLE

Багато хто з нас має гарну та корисну звичку – підбивати підсумки року, що минає, і визначатися з планами та завданнями на рік майбутній. Це важливо, щоб зрозуміти, на чому зосередитись і не проґавити головне. Пропонуємо зробити те саме, але в площині інтелектуальної власності. 

Торговельні марки, патенти, домени, акаунти в соцмережах – проведіть аудит усіх об'єктів інтелектуальної власності. Він допоможе побачити, які нематеріальні активи не використовуються чи використовуються не повною мірою, виявити ризики та можливості, зони розвитку. Ось кілька порад від команди IPSTYLE як це зробити...

Крок 1. Зберіть первинну інформацію про об'єкти інтелектуальної власності 

Причому інформацію варто зібрати не лише за тими об'єктами, які у вас зареєстровані, але й тими, що перебувають у процесі реєстрації. І навіть тими, за якими відкликані заявки або ж свідоцтво, патент припинили дію.

Завжди радимо компаніям залучити спеціалістів з різноманітних відділів. Наприклад, програмісти зможуть надати інформацію про розроблені ними програми, дизайнери та маркетологи – про позначення, що використовуються в роботі.

Софтверні компанії пропонують різноманітні рішення для ведення таких реєстрів, але на першому етапі звичайної таблиці в електронному вигляді буде достатньо. 

Крок 2. Перевірте документи на об'єкти інтелектуальної власності

Об'єкт захисту, термін дії, територія дії мають бути одними з основних параметрів вашої таблиці.

Приміром, ви постачаєте або починаєте постачати продукцію за кордон. Але ж більшість об'єктів, як-от торговельні марки, винаходи, корисні моделі, промислові зразки мають територіальний характер. Інакше кажучи, ТМ зареєстровані в Україні діють тільки на території України, а при виході на ринок Польщі, США чи інших країн є ризик порушити чиїсь права.

Якщо реєстрували об'єкти на кількох фізичних і юридичних осіб, то інформацію про них теж слід зафіксувати в таблиці. За нею ви також зможете контролювати дедлайни, наприклад, коли треба продовжити дію свідоцтва, дію патенту тощо. 

Поставте на облік усі документи, на підставі яких компанія використовує ті чи інші об'єкти. Наприклад, якщо на упаковці продукції зображений якийсь персонаж, необхідно визначити, кому належать права на нього і на якій підставі він використовується.

Ми в IPSTYLE завжди намагаємось починати знайомство з нашим новим клієнтом з проведення аудиту всіх його об'єктів інтелектуальної власності, тобто з IP-аудиту. Нещодавно за запитом косметичного бренду дослідили всі активи, що йому належать, і створили зручний реєстр. Ми також виявили питання, які потребують подальших дій, і надали варіанти рішень.

Такий реєстр також допоможе виявити й іншу важливу інформацію. Наприклад, чи використовуєте ви ту чи іншу свою ТМ. Адже якщо не використовуєте протягом п’яти років з дати реєстрації, зацікавлені особи можуть подати позов про дострокове припинення свідоцтва на ТМ. До слова, свідоцтва на ТМ необхідно пролонгувати раз на 10 років, а патенти підтримувати в дії щороку.

Якщо ж отримували попередню відмову в реєстрації ТМ, патентуванні винаходу – така інформація з деталізацією теж не буде зайвою. Вона допоможе вам або вашому маркетологу мати уявлення про можливих конкурентів і можливі конфлікти на ринку за схожими позначеннями чи технологіями.

Крок 3. Додайте інформацію про онлайн-активи

Акумулюйте інформацію про зареєстровані домени, акаунти в соціальних мережах, терміни дії доменів тощо.

Серед іншого, це допоможе уникнути небажаної зустрічі з кіберсквотерами, які реєструють на себе домени брендів, успішних стартапів і бізнесів з метою подальшого перепродажу. Так, приміром, колись в Україні сквотерам «вдалося» зареєструвати ТМ Google, а разом з нею – і домен google.ua, попри вже світову популярність Google на той час. Тоді пошуковик таки домігся визнання ТМ недійсною і залишив домен за собою. 

Що ще врахувати?

Окрім ідентифікації зареєстрованих і запатентованих об'єктів, важливо визначити ті об'єкти, які не зареєстровані, але створені співробітниками, підрядниками, а також ті, над створенням яких компанія зараз працює. 

Безумовно, цей перелік питань не є вичерпним. Залежно від обставин, менеджментом можуть бути розглянуті й зафіксовані багато додаткових параметрів, які дозволять грамотно управляти портфелем нематеріальних активів, оцінити і спланувати щорічні бюджети на них тощо. 

Цю процедуру треба проводити хоча б раз на рік і тим, хто тільки готується до великого старту, і тим, хто вже виріс і проходить масштабну реорганізацію, готується до злиття або створення спільного підприємства тощо.