Чек-ліст з охорони інтелектуальної власності для бренду одягу - IPSTYLE Spark it!
15 Жовтня 2023

Чек-ліст з охорони інтелектуальної власності для бренду одягу

У часи, коли конкуренція в індустрії моди набирає обертів, власники “модного бізнесу” прагнуть захистити свій бренд. Адже розуміють важливість правомірного використання назви бренду, зовнішнього вигляду виробу тощо. 

Загалом для охорони інтелектуальної власності для бренду одягу в Україні існує три базові об’єкти: торговельна марка, промисловий зразок (дизайн), авторське право.

Торговельна марка

Мета охорони ТМ для бренду одягу виходить з самого визначення ТМ – індивідуалізація, відокремлення товарів і послуг одної особи від товарів і послуг іншої. Реєстрація ТМ дає змогу правомірно наносити її на власні вироби. Тобто брендувати продукцію і в такий спосіб закріпити образ товару у свідомості споживача. В якості ТМ можна зареєструвати логотип, слоган, зображення або їх комбінацію.

Розробити та захистити власний неймінг або оригінальний логотип бренду – це важливий аспект, оскільки саме він впливає на ідентифікацію товару, його відмінність серед усіх інших товарів на “модному ринку”.

Текст
коментує Анастасія Шепелєва, юристка Практики IPSTYLE
з управління брендами, дизайнами, авторським правом

ТМ реєструється для певного переліку класів товарів і послуг. Для цього існує Міжнародна класифікація товарів і послуг (МКТП), в якій всі вони наведені та поділені на 45 класів. Тож власнику бренду важливо обрати ті класи, які йому підходять.

Наприклад, якщо ТМ використовується тільки для одягу, головних уборів, взуття, то це – 25 клас МКТП. Якщо плануєте виготовляти багажні валізи і сумки, парасольки від дощу чи сонця – вам знадобиться 18 клас, а аксесуари, як-от брелоки, ювелірні вироби, годинники входять до складу 14 класу МКТП. Якщо власник не виробляє товари, а тільки надає послуги з їх розміщення, продажу на маркет-плейсах, то зареєструвати ТМ для послуг 35 класу МКТП буде найкращою ідеєю.

Після реєстрації ТМ власник отримує ексклюзивне право не тільки використовувати свою ТМ, а і забороняти своїм конкурентам (тобто особам, діяльність яких пов’язана з такими ж товарами чи послугами) використовувати таке ж або схоже позначення.

Промисловий зразок (дизайн)

На відміну від ТМ, якщо є необхідність отримати охорону дизайну товару, то слід зареєструвати промисловий зразок – зовнішній вигляд виробу або його частини, що визначається, зокрема, лініями, контурами, кольором, формою, текстурою, матеріалом виробу, його оздобленням. Як промисловий зразок зареєструвати можна найрізноманітніші об'єкти: від етикеток, бирок, та пакування – до дизайну взуття, предметів побуту, автомобілів і літаків. Важливим є те, що дизайн повинен бути новим та мати індивідуальний характер.

Авторське право

Авторське право захищає кінцеві вироби, а не ідеї або процеси. Наприклад, в індустрії моди дизайнери створюють викрійки та лекала одягу. Якщо ви зареєстрували авторське право на них, то такі викрійки та лекала вже мають власника – це дуже просто доводиться, коли наявне свідоцтво на авторське право. У випадку, якщо хтось захоче вкрасти ваші витвори, які пошиті за такими лекалами, то можна сміливо перешкоджати такому неправомірному використанню. Для початку – направити попереджувальний лист порушнику.

Найкращим способом показати на загал своє авторство – оприлюднити свій твір і зазначити автора. Після цього будь-яке використання цього контенту без вашого дозволу вважається плагіатом і піратством.

Якщо волієте захистити свій бренд і максимізувати прибуток від нього, підкажемо як зробити це найкраще. Допоможемо отримати оптимальну охорону для торговельних марок та промислових зразків (дизайнів) і трансформуємо ваші маркетингові інструменти на бізнес-актив.