Запуск франшизи та вихід на міжнародні ринки – те, що давно й серйозно цікавить українських підприємців. Це один із варіантів розвитку бізнесу. Звісно, можна розвивати його самостійно, відкриваючи нові філії, а можна паралельно запустити франшизу. Приміром, як це успішно роблять онлайн-ритейлер Rozetka або Pizza Hut, Hilton. По суті, йдеться про надання права партнерам використовувати бренд, промислові зразки та інші напрацювання. Тобто інтелектуальну власність. Відтак, вона має бути захищена, щоб забезпечувати прибуток.
Ось кілька запитань керівниці Практик управління брендами, дизайнами та авторським правом IPSTYLE Катерині Дробишевій на користь тим, хто планує масштабування бізнесу через запуск франшизи:
Катерино, що лежить в основі франшизи з точки зору інтелектуальної власності?
Торговельна марка – це ключовий об’єкт, що передається за франшизою. Франчайзі насамперед звертатимуть на це увагу, адже купувати франшизу без зареєстрованої ТМ – підставляти себе під удар. Бо завтра з'явиться хтось третій, хто зареєструє бренд на себе, і тоді почнуться суди, суцільний головний біль.
Утім залежно від бізнесу це можуть бути також дизайнерські рішення, промислові зразки, винаходи та інші об'єкти. Наприклад, мережа кав'ярень окрім зареєстрованої ТМ може мати зареєстровані дизайни, скажімо, дизайн стаканів. Служби доставок можуть мати зареєстровані дизайни чи патенти на поштомати.
Як оцінити IP потенціал франшизи?
Потрібно провести внутрішній аудит, зокрема об’єктів інтелектуальної власності. Тобто з'ясувати, що належить вам окрім популярності бренду, товару чи послуги. IP-аудит допоможе побачити, які нематеріальні активи використовуються або використовуються не повною мірою, виявити зони розвитку. Об'єкт захисту, територія дії мають бути одними з основних параметрів такого аудиту. Потім можна перейти до безпосередньої реєстрації нових об'єктів.
Якщо ми говоримо про вихід на нові ринки... Чи можна запустити франшизу в країнах ЄС, США, якщо ТМ має українську реєстрацію?
Тут варто пам'ятати, що ТМ мають територіальний характер. А це означає, що якщо у вас зареєстрована ТМ лише в Україні, то й дійсна вона лише в Україні. При виході на ринок, скажімо, Німеччини чи США ви не тільки не маєте права використовувати її, а й ризикуєте порушити права інших компаній зі схожими ТМ. Або може статися так, що в країні ваших бізнес-інтересів аналогічна ТМ вже кимось зареєстрована.
Водночас можна збільшити цінності франшизи, якщо заздалегідь подати на реєстрацію ТМ в тих країнах, які цікавлять стратегічно. Або ж скористатися процедурою міжнародної реєстрації ТМ, тобто подати міжнародну заявку та вказати ті країни, де бажає отримати правову охорону свого бренду. Часто великі міжнародні власники франшиз реєструють свої права інтелектуальної власності в країнах, що цікавлять, за багато років до початку «експорту» для свого бізнесу.
Щодо дизайну, то як і у випадку з ТМ, свідоцтво на дизайн діє на території тієї країни, де він зареєстрований.
Як розкрити інформацію і не втратити бізнес? Чи діє режим комерційної таємниці у франчайзингу?
У багатьох країнах діють закони про розкриття інформації про франшизу. Мета їх у тому, щоб надати потенційним партнерам повну інформацію для ухвалення рішення: в якому обсязі знадобляться інвестиції та за скільки окупляться, відомості про реєстрацію прав інтелектуальної власності та структуру бізнесу, порядок виплати внесків та умови угоди.
По суті, власник франшизи розкриває всю інформацію про себе та свій бізнес. Включно з ноу-хау, які є комерційною таємницею. Наприклад, фірмовий рецепт торта чи технологія перероблення пластикових відходів. Відтак слід подбати, щоб інформація охоронялася як комерційна таємниця. Зокрема, запровадити положення про комерційну таємницю у компанії, ознайомити з документом усіх працівників, обмежити доступ до секретних даних. На перший погляд – формальності, але у разі чого – в суді необхідно буде довести, що ви ставилися до певної інформації як комерційної таємниці.
На основі якого документу передаються права використання партнерам? Що передбачити?
Договір франчайзингу, в українському законодавстві називається договором комерційної концесії. У ньому мають бути ретельно прописані всі умови, у тому числі перелік об’єктів або прав, що передаються. Так само інформація, що передається франчайзі, конфіденційність і відповідальність.
На кого краще реєструвати ТМ для франшизи?
Правильна відповідь на це питання лежить у структурі вашого бізнесу. Заявником може бути одна чи кілька юридичних або фізичних осіб. Ми радимо реєструвати ТМ на того, хто активно веде бізнес і використовує ТМ. Варто зауважити, що заявником може бути резидент або нерезидент України. Поширеною також є практика, коли бізнеси створюють спеціальні юридичні особи, де акумулюють усі об'єкти інтелектуальної власності, що також є гарним рішенням. Для прикладу, DD IP Holder LLC - компанія, на яку зареєстровані всі ТМ бренду Dunkin Donught.
Коли заявників кілька, ми завжди радимо укладати договір між співвласниками ТМ, оскільки лише так можна зафіксувати "правила гри" і прописати всі питання, які потім можуть стати критичними за відсутності такого договору.
З якими проблемами часто стикаються власники франшизи та франчайзі в частині реєстрації ТМ?
Усі ситуації різні, але якщо спробувати узагальнити, то найтиповішими є ті, коли зареєстрована ТМ для товарів чи послуг не відповідає суті франшизи.
Приміром, виробник канцелярії хоче запустити франшизу. Має зареєстровану ТМ у 35 класі (продаж та рекламування товарів чи послуг для третіх осіб). Але ж для виробництва та маркування ТМ на канцелярії є окремий 16 клас. Відтак не охоплено головне і доведеться подавати нову ТМ для коректних товарів та послуг і чекати на реєстрацію, аби можна було передати право на використання іншій особі.
Ми завжди перед реєстрацією ТМ аналізуємо те, чим займається клієнт, розпитуємо про всі напрямки й плани, щоб підібрати правильні класи. Радимо пильнувати цей аспект усім підприємцям.