IP Лікнеп: коротко про підцарства

2019-10-28

Популярність торговельних марок або як їх називають в нашому законі «знаки для товарів та послуг» доведена не тільки статистикою патентних офісів різних країн, а і живою зацікавленістю клієнтів захищати право на власну індивідуальність з метою її комерціалізації.

Ще перед тим як звернутись до патентного повіреного, аби подати знак на реєстрацію, на просторах інтернету майже кожному зустрічались такі терміни як «trademark», «service mark», «commercial name», «brand» та їх синоніми. Деякі з них можна зустріти на сайті Патентного офісу США, а інші навіть в неспеціалізованому онлайн журналі, де паралельно розповідають про скандал в Голлівуді.

Аби раз і назавжди розібратись, в яких царствах та підцарствах знаходяться всі ці терміни, пропонуємо окремо зупинитись на кожному з них.

Сommercial name/комерційне (фірмове) найменування – це безпосередня назва компанії (в деяких країнах розділяють юридичні назви компаній та комерційні найменування компаній). В цьому підцарстві лінією дотику із знаками є правило, яке забороняє реєстрацію знака який є схожим або тотожним із більш ранніми комерційними найменуваннями в Україні. І хоча, фірмове найменування охороняється окремо ві торговельних марок, при цьому ніхто не забороняє вам зареєструвати його в якості знака для товарів та послуг додатково, якшо ви виробляєте товар або надаєте послуги під цим найменуванням.

Trademark/торговельна марка/знак для товарів і послуг. Велике підцарство в якому мешкають знаки, слова, символи, зображення, а іноді і запахи які можуть відрізнити товар на цільовому ринку серед всіх інших. Знак – це те, що людина бачить на товарі, (а в нашій країні, як і в багатьох інших, в до цієї категорії також відноситься і те, що індивідуалізує послугу). Коли ви приходите в супермаркет щоб придбати улюблену коробку цукерок сестри, ви можете не пам’ятати ані виробника, ані її точну вартість, ані висоту полиці на якій вона зазвичай знаходиться, але при цьому точно зможете ідентифікувати її серед усіх інших цукерок по торговельній марці. Без знаків таке завдання стало б складніше в рази, а то і зовсім нездійсненним.

Service mark/знаки обслуговування. В українському праві на сьогодні це поняття вже архаїзм, оскільки торговельні марки провели M & A і поглинули знаки обслуговування як окрему категорію, зараз маркування і товарів, і послуг можливе завдяки підцарству торговельних марок. Такий підхід цілком обґрунтований, оскільки під одним знаком можна виробляти товари, і надавати послуги одночасно. Для цього в нас існує цілих 34 класів для товарів, і 11 класів для послуг Міжнародної класифікації. Варто зазначити, що не всі країни проводять операції з поглинання цих двох категорій: на сайті Патентного офісу Сполучених Штатів Америки і досі спостерігається два окремих підцарства: «trademark» і «service mark» одночасно, що не створює конфліктів або незручностей між ними. Тому різниці по суті правової охорони між торговою маркою і знаком обслуговування як такої немає, відмінність полягає лише в сферах використання знака.

Повертаючись до дотичних ліній наших підцарств, можна навести наступний приклад: на сьогодні LVMH (комерційне найменування) володіє 75 виробництвами, в 6 різних сферах, починаючи від вин і закінчуючи легендарним моделями сумок і годинників. Купуючи пару взуття марки Marc Jacobs і набір для догляду за тілом та обличчям в магазині Sephora можна і не підозрювати про приналежність зазначених торговельних марок до одного й того ж власника – LVMH. Незважаючи на те, що на самих товарах фактично знака LVMH не зустріти, в Україні діє міжнародна реєстрація цього позначення по відношенню до всіх класів до яких належать товари 75 концептів LVMH.

Бренд поняття яке живе поза межами правового поля, і відноситься до асоціацій, які обумовлені товарами під тим чи іншим знаком, того чи іншого виробництва. Бренд або ж як його ще називають «клеймо» – це індикатор роботи вашого царства в якому завжди буде місце і для комерційного найменування, і торговельної марки та інших важливих елементів, яким необхідний належний захист прав інтелектуальної власності для його коректної та успішної комерціалізації як на вітчизняному так і на закордонному ринку.