Trade Dress та як правильно його носити

2019-11-18

Правова концепція trade dress може звучати новою або зовсім незнайомою для пересічних українських громадян. І це зовсім не тому, що про неї мало пишуть, просто в Україні ця концепція на сьогодні не закріплена на законодавчому рівні, але фактично trade dress наявні і у нас, щоправда вони замасковані під торговельні марки та промислові зразки.

В Сполучених Штатах Америки trade dress становить окремий об’єкт інтелектуальної власності. Яскравим прикладом може слугувати пляшка Coca-Cola, щодо якої охорона поширюється не лише на словесний елемент і етикетку пляшки, але і на її вигини разом із формою. Цікаво, що категорію trade dress частково можна віднести як до комбінованих торговельних марок, які відображають частину етикетки товару, так до промислових зразків, які можуть відображати дизайн і форму товару.

Виникає питання: яка необхідність в існуванні вказаної підкатегорії. Справа в тому, що право інтелектуальної власності як і будь-яка інша сфера повниться різноманітними нюансами та ситуаціями, коли складно відповісти однозначно, а відповідно необхідно мати простір для маневру.

В нашому випадку таким простором і є trade dress. Основною метою існування такого маневру є захист від недобросовісної конкуренції для об’єктів, які не завжди доречно реєструвати в якості знаків для товарів та послуг.

У справі, Two Pesos, Inc v. Taco Cabana, Inc, було відзначено, що trade dress — це загальна картинка бізнесу. Важливі деталі на цій картинці, підприємець як і художник, придумує та зображує самостійно. У випадку з рестораном Taco Cabana’s до таких акцентів на картинці належали форма та зовнішній вигляд зовнішньої частини ресторану, його логотип, план поверху внутрішньої кухні, декор, меню, посуд, використовуваний для подачі страв, одяг офіціантів та інші особливості, що відображають загальний імідж ресторану.

Одразу хочеться наголосити, що такі акценти на картині “Trade Dress” є прийнятними у випадку, якщо вони є оригінальними, належать до фірмових особливостей та набули розрізняльної здатності для населення. Якщо ви побачите фотографію страви на білій тарілці, то можливо здогадаєтесь, в якому саме закладі була зроблена ця фотографія, саме завдяки відмінним рисам вмісту тарілки. А якщо ви побачите страву, подану у фірмовій тарілці, яка була спеціально розроблена для того ж «Taco Cabana`s», то вже точно впізнаєте, хто є автором страви. В даному разі важливо щоб не «Taco Cabana`s» не використовувало такий посуд аби не ввести нас усіх в оману.

Виходить, що Trade dress — це про загальне та особливе одночасно. Це про дрібниці, які формують вашу індивідуальність. Іноді такі елементи можна захистити в якості промислового зразка, але ж ви знаєте, що строк його дії становить всього 25 років, це при тому, що раніше максимум його правової охорони становив 15 років. А ось строк правової охорони Trade dress як і торговельних марок, може бути пролонгований необмежену кількість разів. І якщо промисловий зразок — це дизайн у цілому, то грані та особливості trade dress набагато ширші та цікавіші.

Незважаючи на те, що наразі в Україні така концепція не закріплена, ніхто не забороняє вам зареєструвати об’єкт інтелектуальної власності не тільки в Україні, а й у будь-якій іншій країні з урахуванням того, що цей об’єкт буде там використовуватися і відповідає критеріям правової охорони. А тому на ситуацію завжди треба дивитися трішки ширше, виходячи за межі законодавства однієї країни.