Реєстрація торгової марки: країни Африки


Останнім часом все більше українських компаній виходять за межі України та вирушають підкорювати зарубіжні ринки. При цьому підвищення інтересу спостерігається до країн африканського континенту. У зв'язку з цим стає актуальним питання реєстрації торгової марки в Африці.

Існує декілька способів зареєструвати торгову марку в Африці, в залежності від обраної країни призначення.

СПОСОБИ ТА СИСТЕМИ РЕЄСТРАЦІЇ

Способи реєстрації торгової марки в Африці:
  • за національною процедурою - заявка подається до національного відомства інтелектуальної власності держави, в якій заявник бажає зареєструвати торгову марку;
  • за регіональної процедурою - якщо країна є учасницею Африканської регіональної організації інтелектуальної власності (ARIPO) або Африканської організації інтелектуальної власності (OAPI / AOPI);
  • за міжнародною процедурою - заявка подається до Міжнародної організації інтелектуальної власності (WIPO), якщо країна є учасницею Мадридської угоди або протоколу.

  • У кожній окремій країні доступні кілька способів реєстрації з представлених вище.

    На африканському континенті функціонують дві регіональні системи реєстрації торгових марок, які регулюються відповідними організаціями. Регіональна реєстрація широко використовується, адже вона дозволяє забезпечити охорону торгової марки на території цілого ряду держав, що належать до одної системи.

    1) Реєстрація через регіональну систему Африканської регіональної організації інтелектуальної власності (ARIPO)
    2) Реєстрація через регіональну систему Африканської організації інтелектуальної власності (OAPI / AOPI).

    ARIPO: ОПИС СИСТЕМИ ТА ПРОЦЕДУРА РЕЄСТРАЦІЇ

    ARIPO - організація, створена англомовними африканськими державами, центральний офіс якої знаходиться в Хараре (Зімбабве). Не дивлячись на те, що до її складу входить 18 країн, реєстрація торгової марки в рамках регіональної системи можлива тільки в тих державах, які підписали Банжульскій протокол по торговим маркам.

    Держави ARIPO, в яких здійснюється реєстрація регіональної торгової марки: Ботсвана, Лесото, Ліберія, Намібія, Малаві, Свазіленд, Танзанія, Уганда, Зімбабве.

    Члени ARIPO, в яких можлива реєстрація відповідно до Мадридської угоди та Протоколу: Судан, Замбія, Кенія, Лесото, Мозамбік, Сьєрра-Леоне і Свазіленд.

    Відповідно до Банжульського протоколу, в якості торгової марки можуть бути зареєстровані наступні вирази, найменування або знаки:
    - слова (в т.ч. назви компаній, прізвища, імена, географічні найменування; ін. слова та набори слів), літери, цифри, їх комбінації;
    - схеми, малюнки, символи, а також будь-які їх поєднання;
    - звуки, виражені музичними нотами або іншими символами;
    - тривимірні позначення як форми товару та його упаковок.

    ПРОЦЕДУРА РЕЄСТРАЦІЇ ЧЕРЕЗ ARIPO

    Подати заявку на реєстрацію торгової марки можна як через національне відомство, так і через ARIPO.

    Заявка на реєстрацію в ARIPO проходить тільки формальну експертизу, пошук на збіг із вже зареєстрованими торговими марками на регіональному рівні не проводиться. Так, із цього приводу було винесено поки що єдине рішення Апеляційної ради ARIPO, яке стосувалося реєстрації торгової марки «FONES 4 U». Дві тотожні заявки на реєстрацію торгової марки були подані в різний час різними власниками, в результаті чого ARIPO відмовила у реєстрації за заявкою з більш пізньою датою на підставі того, що торгова марка не є новою. У своєму рішенні щодо справи Апеляційна рада відзначила, що така оцінка торгової марки є її експертизою по суті, що відноситься до компетенції національних відомств, а не регіональної організації, і постановила зареєструвати обидві торгові марки.

    Таким чином, якщо заявка відповідає представленим у Протоколі вимогам, ARIPO направляє в національне відомство кожної зазначеної в заявці країни повідомлення із запитом для дослідження заявки на відповідність національним законам про торгові марки, із зазначенням певного терміну для відповіді на запит.

    У регіональній системі ARIPO не передбачено спільних вимог до торгової марки, в кожній державі вона перевіряється на відповідність національному законодавству. В більшості країн діє вимога використання торгової марки. Відповідно, якщо торгова марка не використовувалася протягом 5-ти років з моменту реєстрації, або ж не використовується протягом наступних 5-ти років, її дію може бути достроково припинено.

    Із закінченням вищевказаного строку, ARIPO публікує інформацію щодо проходження торговою маркою експертизи із зазначенням держав, в яких торгова марка була схвалена. З моменту публікації інформації треті особи отримують можливість протягом 3-х місяців подати заперечення із зазначенням конкретних причин. Якщо ж у зазначений період заперечень не надійшло або вони були подолані, торгова марка реєструється.
    У середньому з моменту подачі заявки до реєстрації торгової марки минає близько 1-го року.
    Реєстрація торгової марки дійсна протягом 10-ти років з моменту подачі заявки, після чого може бути продовжена ще на 10 років. Для продовження необхідно сплатити відповідний збір протягом останніх 12-ти місяців дії реєстрації. Крім того, продовжити дію реєстрації торгової марки за умови сплати додаткового платежу можливо ще протягом 6-ти місяців після закінчення строку.

    OAPI/AOPI: ОПИС СИСТЕМИ ТА ПРОЦЕДУРА РЕЄСТРАЦІЇ

    OAPI - регіональна організація, що об'єднує 16 франкомовних держав африканського континенту. Штаб-квартира організації знаходиться в Яунде (Камерун).

    У країнах OAPI не прийнято національних законів про торгові марки, і в регіональному законодавстві про торгові марки вони розглядаються як єдина держава. Тому, в країнах-учасницях OAPI реєстрація торгової марки передбачена тільки на регіональному рівні; окремо в певній країні отримати реєстрацію неможливо.

    Реєстрація торгової марки в країнах OAPI регулюється Лібревільською угодою із змінами, внесеними Бангійською угодою.

    Держави регіональної системи OAPI: Бенін, Буркіна-Фасо, Камерун, ЦАР, Чад, Коморські острови, Конго, Екваторіальна Гвінея, Габон, Гвінея, Гвінея-Бісау, Кот-д'Івуар, Малі, Мавританія, Нігер, Сенегал і Того.

    5 березня 2015 OAPI підписала Мадридську угоду, що дає право країнам OAPI, після реєстрації торгової марки відповідно до регіональної процедури, реєструвати її згідно із міжнародною.

    Згідно із Лібревільською угодою, в якості торгової марки може бути зареєстроване будь-яке візуальне позначення, придатне для забезпечення відмінності від товарів та послуг будь-якого іншого підприємства, включаючи:
    - спеціальні, довільні або химерні позначення;
    - характерні форми товарів або упаковок;
    - етикетки, обгортки, емблеми, відбитки, штампи, печатки, віньєтки, рамки;
    - комбінації або поєднання кольорів, зображень, рельєфів, букв, цифр, схем, псевдонімів.

    ПРОЦЕДУРА РЕЄСТРАЦІЇ ЧЕРЕЗ OAPI

    Заявка на реєстрацію торгової марки подається до Центрального офісу організації.

    Угодою для заявки передбачена тільки формальна експертиза, без здійснення пошуку тотожніх та схожих торгових марок. Якщо торгова марка відповідає формальним вимогам, OAPI реєструє її, після чого публікує в Офіційному бюлетені. З моменту реєстрації треті особи отримують право на подання заперечень протягом 6-ти місяців.

    В OAPI, якщо торгова марка не використовується протягом 5-ти років з моменту реєстрації або наступних 5-ти років, будь-яка зацікавлена особа може вимагати дострокового припинення дії реєстрації. Щоб уникнути цього, достатньо використання торгової марки тільки в одній з країн-учасниць організації.

    Вся процедура реєстрації за регіональною системою з моменту подачі заявки до реєстрації, як правило, займає 9-12 місяців.
    Реєстрація дійсна протягом 10-ти років з моменту подачі заявки та може бути продовжена при направленні відповідного запиту заявником протягом останнього року дії реєстрації.

    Допомогти Вам з реєстрацією та захистом торгових марок в Африці, як і в інших країнах, готові спеціалісти патентно-юридичної компанії IPStyle.

    Вас також можуть зацікавити:
    Реєстрація торгової марки в Китаї
    Реєстрація торгової марки в ОАЕ
    Реєстрація торгової марки в ЄС (Community Trademark)