Нетрадиційні торгові марки


Реєстрація торгової марки
У сучасному світі, у зв'язку з зростанням конкуренції на міжнародному ринку товарів і послуг, зростає потреба в нестандартних рішеннях, що дозволяють виділити свою продукцію з загальної маси. Одним із способів залучення уваги споживача до своїх товарів є використання нетрадиційних або екзотичних торгових марок, таких як: об'ємні, звукові, ароматичні, мультимедійні (рухомі), голографічні, тактильні та інші. У більшості країн законодавство не обмежує види торгових марок, а лише вказує на деякі умови або особливі вимоги до позначень (позначення повинно мати можливість графічного представлення та розрізнювальну здатність).

У світовій практиці з нетрадиційних ТМ найчастіше можна зустріти:
  • об'ємні - тривимірні об'єкти у вигляді фігур та їх комбінацій;
  • звукові - будь-які звуки та музичні фрази;
  • ароматичні - запахи, не властиві товару, і тим самим є інструментом відмінності одного товару від іншого.

Як об'ємні торгові марки, як правило, реєструють оригінальні флакони парфумів, ємності для напоїв, форму самого виробу, упаковку товару. Найвідомішими зареєстрованими об'ємними знаками є: пляшка «Coca Cola», флакони для парфумів «SALVADOR DALI», пляшка коньяку «Napoleon», фігурка ягуара на капоті однойменної марки автомобіля, форма таблеток «Viagra».

Об'ємна ТМ не може просто повторити зовнішній вигляд відомого предмета, а повинна мати нові та оригінальні характеристики зовнішнього вигляду. Крім того, форма виробу не повинна визначатися винятково його функціональним призначенням, має бути оригінальною і здатною виділяти виріб конкретного виробника з ряду однорідних товарів.

Відомими всьому світу прикладами звукових торгових марок можна назвати звук супроводжує початок фільму студії 20 століття Фокс, ринг-тон мобільних телефонів Nokia, звук лева, що ричить, компанії Metro-Goldwyn-Mayer Pictures, мелодія, яка звучить на початку телепрограми КВК. Існують звукові ТМ, в яких одночасно присутні не тільки музична, але і вокальна складова.

В Україні звук може бути зареєстрованим як торгова марка при дотриманні наступних умов:
1) служить для відрізнення товарів чи послуг одного виробника від інших. Але не може бути зареєстрований звук який пов'язаний з функціональністю того чи іншого товару, наприклад, звук відкриття консервної банки для консервів;

2) його можна виразити графічно. Так, згідно п.2.2.6. Методичних рекомендацій Укрпатенту придатними для реєстрації є тільки ті звукові знаки, які можна перевести на музичні ноти. Крім того, при подачі заявки необхідно надати позначення у вигляді фонограми.

Одним з найбільш «екзотичних» видів товарних знаків є ароматичні ТМ. Як приклад можна привести зареєстровану Патентним відомством США пряжу з особливим ароматом - ароматизовані нитки використовувалися так довго, що покупці стали ототожнювати їх з виробником. Крім того в США був зареєстрований «запах кінського поту» для шкіряної оббивки крісел автомобілів марки «Мустанг», а в Європі тенісні м'ячики, що мають «запах свіжоскошеної трави». Серед зареєстрованих ароматичних торгових марок є такі, як стріли для гри в дартс з «сильним запахом гіркого пива» і автопокришки з «квітковим ароматом, що нагадує троянду». У теж час, у Великобританії було відмовлено в реєстрації ароматичної марки для знаменитих парфумів «Шанель № 5» на тій підставі, що запах повинен відрізняти одні товари від інших, а парфум, тобто носій запаху, в даному випадку є товаром сам по собі. Таким чином, товарний знак вказує на вид товару.

В Україні, так само як у США і Європі, закон прямо не вказує на те, що ароматичний знак може бути зареєстрований, але в той же час прямої заборони для такої реєстрації немає.

Фахівці патентно-юридичної компанії IPStyle реєструють як традиційні торгові марки, так і «екзотичні». За більш детальною інформацією Ви можете звернутися до наших консультантів.


Якщо вас зацікавила ця стаття, вам також можуть бути цікаві:
Навіщо потрібна реєстрація торгової марки?
Про що потрібно пам'ятати, вибираючи класи при реєстрації торгової марки?
Чому вам можуть відмовити в реєстрації торгової марки?
На що необхідно звернути увагу при реєстрації ТМ