Інтелектуальна безпека медичного бізнесу


реєстрація торгової марки, ТМ, патентування, авторське правоКеруючись власним досвідом пацієнта, можна впевнено стверджувати, що одним з вирішальних факторів у виборі медичного закладу, є його популярність або як у нас зараз прийнято говорити «брендовість». Однак, доводитися констатувати і той факт, що багато хто, навіть відомі медустанови, на жаль, поки не приділяють належної уваги захисту прав інтелектуальної власності.

На практиці досить поширеною є ситуація, коли до фахівців в області реєстрації та захисту об'єктів інтелектуальної власності звертаються медустанови, що працюють на ринку більше 10 років, які вклали в “брендування” компанії мільйони гривень. Проте їх власники і керівники весь цей час навіть не замислювалися про реєстрацію та захист своєї торгової марки (ТМ). Чим може обернутися така безпечність по відношенню до інтелектуальної власності? Класика жанру - їх ТМ вже давно зареєстрована конкурентами, і тепер вони можуть:

- користуватися напрацьованою репутацією вашої медустанови і надавати медичні послуги під такою ж ТМ;
- заблокувати діяльність медустанови шляхом заборони використовувати назву ТМ (прим. уявіть собі проблеми зі зміною вивісок, бланків та рекламної продукції, доменного імені сайту, елементів дизайну тощо).

Багато власників медичного бізнесу впевнені, що охорона об'єктів інтелектуальної власності обмежується реєстрацією торгової марки. Але насправді все набагато складніше. Фактично це цілий комплекс спеціальних процедур і заходів, які застосовуються не тільки для маркетингу, а й для капіталізації бізнесу.

Як реєструвати і захищати об'єкти інтелектуальної власності


Охорону інтелектуальної власності медичного закладу необхідно почати з реєстрації ТМ. Як ТМ можна захистити і назву медустанови (до речі, вона може бути як повною, так і скороченою), назви окремих напрямів (наприклад, напрямів діагностики), а також логотип і слоган. У деяких випадках необхідно подумати і про реєстрацію прізвища фахівця як ТМ. Якщо ваш провідний лікар став досить відомим, і є ризики, що треті особи (або він сам у майбутньому) захочуть використовувати дане прізвище для надання медичних послуг подібних вашим.

ТМ реєструється для певних товарів і послуг, які згруповані в 45 класах. У даному випадку основним класом буде 44-й - «Медичні послуги; ветеринарні послуги; послуги в галузі гігієни та косметики для людей і тварин; послуги в галузі сільського господарства, городництва і лісівництва». Крім основних класів, у сфері медичної діяльності можуть використовуватися і додаткові, такі як:

- 10 клас «Прилади та інструменти хірургічні, медичні, стоматологічні та ветеринарні; протези кінцівок, очні і зубні протези; ортопедичні вироби; матеріали для накладення швів» ( у випадку якщо ви у своїй діяльності використовуєте прилади та інструменти під вашою ТМ);
- 35 клас, який включає в тому числі діяльність аптек або інших спеціалізованих торговельних підприємств, наприклад, з продажу протезів;
- 42 клас, який включає в тому числі дослідження в сфері косметології, бактеріології.

Необхідно пам'ятати, що зареєстрована ТМ повинна дійсно використовуватися в комерційній діяльності - в іншому випадку дію свідоцтва може бути достроково припинено (у разі невикористання протягом 3 років з моменту публікації інформації про видачу свідоцтва на ТМ або з іншого пізнішої дати).

Досить часто задають питання: на кого реєструвати ТМ - на фізичну чи юридичну особу? Згідно з українським законодавством заявником може бути як фізична, так і юридична особа. Позитивним аспектом реєстрації ТМ на фізичну особу є те, що незалежно від того, що трапиться з компанією (зміни у складі власників, зміна назви юридичної особи), ТМ залишається за її власником або власниками, яких може бути кілька ( прим. всі власники вказуються в свідоцтві на ТМ).
При реєстрації ТМ на юридичну особу теж є переваги: ТМ, поставлена на баланс, збільшує вартість компанії, що, звичайно ж, є немаловажним для залучення інвестицій та кредитування.
Свідоцтво на ТМ видається на 10 років, і кожні 10 років з дати подачі заявки його необхідно продовжувати. Непродовження свідоцтва можуть призвести до припинення його дії.

Незважаючи на те, що ТМ є основним елементом у захисті прав інтелектуальної власності компанії, тим хто займається господарською діяльністю в сфері медицини, варто звернути увагу і на інші об'єкти:

Корисні моделі та винаходи. Патентом на корисну модель чи винахід можна захистити і технічне рішення. У медичній сфері це може бути обладнання, інструменти, які використовуються в діагностиці або лікуванні, а також сам спосіб лікування, діагностики чи оздоровлення, і навіть спосіб застосування інформаційних технологій, наприклад, спосіб обробки і зберігання медичної інформації. У сфері косметології часто патентують рецептури тоніків, кремів, шампунів, масок, які придумані косметологами в процесі своєї діяльності.
Основними критеріями охорони корисних моделей є їх новизна і промислова придатність, а у винаході до цих критерій додається ще й винахідницький рівень, іншими словами - винахід не повинен бути для фахівця очевидним. На відміну від свідоцтв на ТМ, патенти на корисні моделі та винаходи діють 10 або 20 років відповідно без права продовження. Більше того, кожен рік патент необхідно підтримувати в силі - подавати клопотання про підтримання і платити відповідний збір. В іншому випадку патент може припинити свою дію.

Промислові зразки. Патентом на промисловий зразок можна захистити зовнішній вигляд виробу - від оригінальної вивіски до будь-якого інструменту, що використовується в діяльності. Як правило, медичні установи патентують в якості промислових зразків елементи корпоративного стилю, адже саме за ним пацієнт їх впізнає. Як і патенти на корисні моделі та винаходи, патент на промисловий зразок діє встановлений термін - 15 років з дати подачі заявки, і його потрібно щорічно підтримувати в силі.

Авторське право. Авторським правом захищаються літературні твори, у тому числі наукового та науково-популярного характеру, наприклад, книги і брошури про методи лікування чи оздоровлення, або навіть про історію самого медичного закладу. Авторське право не підлягає обов'язковій реєстрації і виникає в силу факту створення твору. Реєстрація такого права в Україні можлива, але в основному вона використовується для доказу того, що на певну дату ви зафіксували свої авторські права.

ПРИКЛАД ІЗ ЖИТТЯ:

Оздоровчий заклад опублікував популярну брошуру про оздоровлення, а конкурент використав текст, але вже у своїй брошурі, виконаної в іншому корпоративному стилі і рекламує його установу. Як ви доведете що першими створили цей текст? Щоб довести свою позицію в суді, знадобитися хороша юридична підготовка. У таких випадках залучаються свідки, знадобляться трудові договори з працівниками, які створювали даний текст, а також свідоцтво про реєстрацію авторського права.

Більшість об'єктів інтелектуальної власності (ТМ, винахід, корисна модель, промисловий зразок) мають територіальний характер: охоронний документ, виданий Патентним відомством України, діє тільки на території нашої держави. Тому якщо ви хочете захистити свою інтелектуальну власність в інших країнах, необхідно скористатися міжнародними процедурами реєстрації або звернутися у патентні відомства відповідних країн.

Як не порушити права третіх осіб


Крім захисту своїх прав важливо не порушити і права третіх осіб. Наприклад, раніше ви купували медичні інструменти у компанії “В”. Потім вирішили замовляти їх виготовлення у китайської компанії і самостійно завозити в Україну. Але виявилося, що компанією “В” ця продукція в Україні запатентована. Як вчинити в такій ситуації? Існує чимало способів перевірити чи не порушуєте ви чиїсь права:

- замовити пошук на тотожність і схожість з позначення, яке ви будете використовувати як ТМ. Пошук в одному класі, наприклад, 44-му (нагадаємо, що до нього відносяться медичні послуги), на сьогодні коштує близько 1000 грн. І краще зараз витратити 1000 грн і достовірно впевнитися, чи немає реєстрації такої ТМ, ніж у майбутньому змінювати вивіски, знищувати поліграфічну продукцію і платити компенсацію власникові ТМ.

- провести патентний пошук. Оскільки в більшості випадків діяльність медустанови здійснюється в Україні, то досить провести патентний пошук за виданими в Україні патентами на винаходи, корисні моделі, промислові зразки. За результатами пошуку ви можете дізнатися, чи запатентований той чи інший об'єкт, включаючи спосіб діагностики і спосіб оздоровлення, і якщо так, то ким він запатентований і в якому обсязі (можливо, що запатентований схожий спосіб, і в результаті аналізу виявиться, що ви не порушуєте цей патент). Досить часто патентні дослідження замовляють компанії для так званої «комерційної розвідки». За результатами такого дослідження можна дізнатися, що патентують ваші конкуренти, хто вказаний винахідником, у якому напрямку працює компанія і багато іншої корисної для медустанови інформації.

Існує кілька видів патентних досліджень:
  • тематичні: проводяться з певної теми , наприклад, лікування гіпертонії;
  • іменні: спрямовані на виявлення охоронних документів конкретної особи або компанії;
  • по країнах: наприклад, вам цікаво подивитися, у якому напрямку працюють провідні медустанови США, Індії або Росії.
Крім патентних досліджень можна також на регулярній основі отримувати інформацію про те, що роблять ваші конкуренти. Це можливо завдяки проведенню патентних моніторингів - тих же патентних досліджень, але на регулярній основі (місяць або квартал), як додаткової послуги патентного агентства. Таку послугу постійно замовляють фармацевтичні компанії. Як бачимо, інтелектуальна власність може не тільки дати виключне право дозволяти і забороняти використання ТМ, винаходів, корисних моделей, промислових зразків, а й бути важливим джерелом інформації, яку можна з користю застосовувати для подальшого розвитку вашого медичного бізнесу.


Якщо Вас зацікавила дана стаття, Вам також можуть бути цікаві:
Ефективні юрисдикції для розміщення об'єктів інтелектуальної власності
Реклама як прояв недобросовісної конкуренції
Копіювання зовнішнього вигляду виробу як неправомірне використання ділової репутації
Важливість охорони нових сортів рослин
Інвестиції в інтелектуальну власність