26 ЛИП 2017


“Нетрадиційні об'єкти авторського права” стають традиційними






​25 липня 2017 року відбувся вже другий круглий стіл з циклу, що стає традиційним. Останньою темою, які обсудили спеціалісти в рамках дискусії “Нетрадиційні об'єкти авторського права”, стала “Особливості правового захисту назви твору, слогану та шрифту”.​


​Комітет Асоціації адвокатів України з інтелектуальної власності продовжує цикл професійних зустрічей у форматі дискусії (круглого столу) на загальну тему “Нетрадиційні об'єкти авторського права”.

​Після особливостей правового захисту результатів творчості письменників, сценаристів та художників, що причетні до створення Персонажів, ескперти ринку вирішили обговорити результати діяльності маркетологів, копірайтерів та дизайнерів. А саме — назви твору, слогани та шрифти.



​Відкрила захід з доповіддю про особливості захисту назви твору Ірина Петренко, завідувач сектору авторського права Науково-дослідного інституту Інтелектуальної власності Національної академії правових наук України. Зокрема, вона нагадала, що відповідно до українського законодавства, частина твору, яка може використовуватися самостійно, у тому числі й оригінальна назва твору, розглядається як твір і охороняється відповідно до закону. Умовою визнання назви твору об’єктом авторського права є його оригінальність та здатність назви до самостійного використання. А як приклад розглянула рішення суду у справі назви твору “Капітошка"/”Капитошка”.

Катерина Сопова, судовий експерт, патентний повірений, науковий співробітник НДІ інтелектуальної власності НАПрН України, продовжила круглий стіл презентацією стосовно охорони слоганів. Так, слоган може розглядатися як об’єкт авторскього права, якщо фраза є настільки оригінальною, що виключається випадковість у разі збігу — творчий характер; оригінальність; вираженість в об’єктивній формі. А складність захисту полягає у доведенні творчого характеру слогану та тим, що слогани і фрази є часто загальними ідіомами і тому є вільними для використання будь-ким.  Тим не менш, пані Катерина навела приклади реєстрації слогану як ТМ не тільки у країнах Заходу, але й в Україні.

​На особливостях правової охорони унікальних шрифтів зупинився Костянтин Зеров, асистент кафедри ІВ юридичного факультету КНУ ім. Т. Шевченка, консультант Директору НДІ ІВ НАПрН України у сфері інформаційних технологій, для початку своєї доповіді коротко розглянувши історію шрифтів — від середньовіччя до одного з найпопулярніших сьогодні Times New Roman. Останній, зокрема, може зникнути в Росії через дію санкцій. В Україні ж, відповідно до законодавста, авторське право розповсюджується на кожний елемент шрифту (символ, знак, літера тощо) за умови якщо такий елемент має творчий характер.

​Марія Ортинська, голова Комітету ААУ з інтелектуальної власності, керуючий партнер компанії IPStyle, вирішила познайомити гостей з практикою розгляду спорів в США. Наприклад, назви, заголовки, короткі фрази у цій країні авторським правом не захищаються. В той же час, назви активно реєструються як ТМ: «Star Wars» мають 120 чинних на сьогодні ТМ, а Harry Potter — 55. Також з 1925 року на базі MPAA (організація найбільших американських кіновиробників) діє Title Registration Bureau (Бюро Реєстрації Назв), яке дозволило компаніям-членам резервувати за собою назви фільмів, незалежно від того, чи має компанія намір його створення. Таким чином компанії власною ініціативою запровадили систему, яка сприяє уникненню судових спорів з приводу назв фільмів.



​Після виступу спікерів, круглий стіл перейшов до другої частини — сесії обговорення, із активним залученням до дискусії Оксани Марченко, судді Господарського суду м. Києва, та всіх гостей заходу.

​Пані суддя поділилася своєю думкою відносно особливостей розгляду спорів та розглянула деякі приклади з судової практики України. Серед іншого, спікерів та гостей дискусії зацікавила позиція суду стосовно соціологічних опитувань та висновків експертів — яким роботам судді надають більшої ваги та що робити з опитуваннями, які складені явно з ціллю маніпулювання результатами відповідей респондентів.

​Проте пані Марченко дещо заспокоїла практикуючих адвокатів тим, що судді прекрасно розрізняють такі соціологічні опитування та у її практиці часто трапляються дійсно професійні дослідження суспільної думки, які надають фірми зі світовим ім’ям.



​“У порівнянні з нашим першим круглим столом, ми віришили внести декілька змін — запросили представника суддівського корпусу для висвітлення питання з точки зору спеціалістів, які виносять рішення у разі винекнення спорів, та подовжили захід на годину, щоб дати більше часу для проведення дискусії. Мені дуже приємно, що, незважаючи на літній період, на наших заходах стабільно присутні десятки практикуючих юристів, і вони активно долучаються до обговорення, висловлюють свою позицію. Наразі ми вже переходимо до планування нашого наступного заходу”, - повідомила Марія Ортинська.