Інтелектуальна власність для стартапів: гайд - IPSTYLE Spark it!
17 Червня 2025

Інтелектуальна власність для стартапів: гайд

Чому ІР — це не "потім", а "зараз"

Для стартапу інтелектуальна власність (ІР) — це не бюрократія, а один із основних активів, який впливає на:

  • можливість масштабування,
  • захист інновацій перед виходом на ринок,
  • вартість компанії для інвесторів чи M&A,
  • шанс залучити грантові кошти грант або інше зовнішнє фінансування.

Окрім професійної команди, відточеного продукту і перших користувачів, ІР — це початковий операційний капітал новоствореної команди чи стартапу. Технологія, назва, дизайн, код — усе це можна й потрібно захищати. Але кожна складова вашого продукту вимагає свого підходу.

Які об'єкти інтелектуальної власності є у стартапів?

1. Технічне рішення (винахід / корисна модель)

Що це: нове технічне рішення (пристрій чи його елементи; спосіб роботи пристрою чи продукту або спосіб його виготовлення; поєднання апаратної та програмної складової тощо), що вирішує конкретну проблему.
Захист: патент на винахід чи корисну модель (національний, через міжнародну систему PCT (Patent Cooperation Treaty), європейський чи у США тощо).
Приклади:

  • Спосіб виготовлення та складники нового екологічного матеріалу
  • Конструкція літального апарату з покращеними характеристиками дальності польоту та можливого навантаження
  • Система розпізнавання, виправлення граматичних помилок з адаптацією мови до native рівня володіння

2. Програмне забезпечення (код, алгоритми)

Що це: мобільні та веб застосунки, backend-сервіси, API, ML-моделі.
Захист: авторське право + комбінація з патентуванням технічного рішення (у разі патентоздатності)
Приклади:

  • ML-алгоритм прогнозування
  • Сервіс для обробки відео

3. Комерційне найменування / логотип / слоган / назви окремих продуктів

Що це: назва самого стартапу, елементи брендингу, назви окремих продуктів (наприклад, стартап розвиває паралельно 2-3 продукти в одній галузі під різними назвами).
Захист: торговельна марка (національна, європейська, США, міжнародна через Мадридську систему тощо).
Приклади:

  • Назва компанії чи застосунку
  • Логотип, який наносимо на корпус пристрою

4. Дизайн / зовнішній вигляд продукту

Що це: форма пристрою, візуальна частина інтерфейсу, пакування та етикетки.
Захист: промисловий зразок (національний, європейський, США, міжнародний через Гаазьку систему тощо).
Приклади:

  • Інтерфейс нового пристрою
  • Унікальний дизайн корпусу

5. Ноу-хау / комерційна таємниця

Що це: інформація, рішення, стратегії, процеси, які неможливо або недоцільно охороняти шляхом патентування.
Захист: впровадження режиму комерційної таємниці, договірне оформлення, політики конфіденційності, внутрішні процедури.
Приклади:

  • Секретні технології чи рецептури виробництва
  • Фінансова інформація та маркетингові стратегії

Як обрати що охороняти?

Охорони торговельної марки (назва, логотип чи слоган) потребує по суті кожен продукт, бізнес чи стартап. Тоді як з іншими об’єктами інтелектуальної власності ситуація більш варіативна.

Ми рекомендуємо кожному засновнику та команді для початку відповісти на кілька основних питань:

  • Що відрізняє нас від конкурентів?
  • В яку частину продукту було вкладено найбільше R&D ресурсу?
  • За якими особливостями продукт запам’ятається?
  • Чи містить продукт інноваційні рішення?

Де (в яких країнах) охороняти та реєструвати інтелектуальну власність стартапу?

Для відповіді на це питання можна пройти наступний короткий чек-лист:

  • Яка країна чи країни-реєстрації юридичних осіб?
  • На території яких країн здійснюється основна діяльність?
  • В яких країнах розташований наш клієнт? І куди спрямований основний ресурс з просування продажів, маркетингу?
  • В яких країнах планується запуск продукту в найближчій перспективі (1-2 роки)?

З чого почати?

З побудови коректних IP відносин з працівниками / підрядниками / іншими особами, які були залучені до розробки, креативу, дизайну чи створення будь-яких інших ІР об’єктів.

За замовчуванням власником майнових та немайнових прав інтелектуальної власності є сам автор (тобто розробник, інженер, дизайнер чи копірайтер), тому починати необхідно з коректного налаштування відносин з кожним з авторів.

Механіки можуть бути доволі різними та залежатимуть від відносин компанії з конкретною особою:

  • з працівником за трудовим договором найкраще деталізувати всі ІР відносини окремим розділом в самому договорі чи контракті
  • з гіг-працівником — аналогічно, присвячуємо в гіг-контракті ІР відносинам окремий розділ
  • з підрядниками укладаємо деталізовані договори на замовлення послуг та / або підписуємо окремі договори про передачу майнових прав на чіткий об’єкт права інтелектуальної власності

Незалежно від обраної механіки та операційних процесів команди основна ціль такого впорядкування — передати права від певної особи (безпосереднього автора) до компанії. Тільки у такий спосіб компанія отримує можливість безперешкодно і впевнено розпоряджатися усією повнотою своїх ІР прав.

Як оптимізувати бюджет на початкових етапах

  • Почати з охорони в Україні — не потребує великих капіталовкладень і дозволить закріпити пріоритетні дати подачі для подальшої розбудови ІР-портфоліо
  • Зосередитись на ключовому: реєстрація ТМ; реєстрація промислового зразка для продуктів, де ключовий дизайн; патентування “ядра” рішення для інноваційних технічних рішень
  • Потурбуватися про передачу ІР прав та укласти NDA (договори про нерозголошення) з командою
  • Вбудувати IP у стратегію розвитку — не як доповнення, а як частину бізнес-моделі
  • Користуватися грантовими програмами, міжнародними системами охорони, програмами відшкодування та зменшення зборів — про основні можливості ділимося у статті.

Як ми допомагаємо стартапам

Команда IPSTYLE — це не просто патентно-юридична компанія. Ми:

  • Допомагаємо визначити що захищати і як
  • Готуємо документацію для патентування, навіть якщо ви на етапі MVP
  • Проводимо всі необхідні пошуки, аби оцінити ризики та шанси успішної реєстрації та патентування на старті
  • Реєструємо ІР глобально на усіх ключових ринках і більше
  • Допомагаємо підготувати IP-блок для pitch deck або інвест-перевірки

Залиште заявку — і ми підготуємо індивідуальний IP-план для вашого стартапу.

Отримайте рішення
Залиште ваш запит
Ми зв'яжемося з вами найближчим часом та підберемо оптимальний варіант для вирішення вашого питання!
Залишаючи заявку я даю згоду на обробку моїх персональних даних