Чому ІР — це не "потім", а "зараз"
Для стартапу інтелектуальна власність (ІР) — це не бюрократія, а один із основних активів, який впливає на:
- можливість масштабування,
- захист інновацій перед виходом на ринок,
- вартість компанії для інвесторів чи M&A,
- шанс залучити грантові кошти грант або інше зовнішнє фінансування.
Окрім професійної команди, відточеного продукту і перших користувачів, ІР — це початковий операційний капітал новоствореної команди чи стартапу. Технологія, назва, дизайн, код — усе це можна й потрібно захищати. Але кожна складова вашого продукту вимагає свого підходу.
Які об'єкти інтелектуальної власності є у стартапів?
1. Технічне рішення (винахід / корисна модель)
Що це: нове технічне рішення (пристрій чи його елементи; спосіб роботи пристрою чи продукту або спосіб його виготовлення; поєднання апаратної та програмної складової тощо), що вирішує конкретну проблему.
Захист: патент на винахід чи корисну модель (національний, через міжнародну систему PCT (Patent Cooperation Treaty), європейський чи у США тощо).
Приклади:
- Спосіб виготовлення та складники нового екологічного матеріалу
- Конструкція літального апарату з покращеними характеристиками дальності польоту та можливого навантаження
- Система розпізнавання, виправлення граматичних помилок з адаптацією мови до native рівня володіння
2. Програмне забезпечення (код, алгоритми)
Що це: мобільні та веб застосунки, backend-сервіси, API, ML-моделі.
Захист: авторське право + комбінація з патентуванням технічного рішення (у разі патентоздатності)
Приклади:
- ML-алгоритм прогнозування
- Сервіс для обробки відео
3. Комерційне найменування / логотип / слоган / назви окремих продуктів
Що це: назва самого стартапу, елементи брендингу, назви окремих продуктів (наприклад, стартап розвиває паралельно 2-3 продукти в одній галузі під різними назвами).
Захист: торговельна марка (національна, європейська, США, міжнародна через Мадридську систему тощо).
Приклади:
- Назва компанії чи застосунку
- Логотип, який наносимо на корпус пристрою
4. Дизайн / зовнішній вигляд продукту
Що це: форма пристрою, візуальна частина інтерфейсу, пакування та етикетки.
Захист: промисловий зразок (національний, європейський, США, міжнародний через Гаазьку систему тощо).
Приклади:
- Інтерфейс нового пристрою
- Унікальний дизайн корпусу
5. Ноу-хау / комерційна таємниця
Що це: інформація, рішення, стратегії, процеси, які неможливо або недоцільно охороняти шляхом патентування.
Захист: впровадження режиму комерційної таємниці, договірне оформлення, політики конфіденційності, внутрішні процедури.
Приклади:
- Секретні технології чи рецептури виробництва
- Фінансова інформація та маркетингові стратегії

Як обрати що охороняти?
Охорони торговельної марки (назва, логотип чи слоган) потребує по суті кожен продукт, бізнес чи стартап. Тоді як з іншими об’єктами інтелектуальної власності ситуація більш варіативна.
Ми рекомендуємо кожному засновнику та команді для початку відповісти на кілька основних питань:
- Що відрізняє нас від конкурентів?
- В яку частину продукту було вкладено найбільше R&D ресурсу?
- За якими особливостями продукт запам’ятається?
- Чи містить продукт інноваційні рішення?
Де (в яких країнах) охороняти та реєструвати інтелектуальну власність стартапу?
Для відповіді на це питання можна пройти наступний короткий чек-лист:
- Яка країна чи країни-реєстрації юридичних осіб?
- На території яких країн здійснюється основна діяльність?
- В яких країнах розташований наш клієнт? І куди спрямований основний ресурс з просування продажів, маркетингу?
- В яких країнах планується запуск продукту в найближчій перспективі (1-2 роки)?
З чого почати?
З побудови коректних IP відносин з працівниками / підрядниками / іншими особами, які були залучені до розробки, креативу, дизайну чи створення будь-яких інших ІР об’єктів.
За замовчуванням власником майнових та немайнових прав інтелектуальної власності є сам автор (тобто розробник, інженер, дизайнер чи копірайтер), тому починати необхідно з коректного налаштування відносин з кожним з авторів.
Механіки можуть бути доволі різними та залежатимуть від відносин компанії з конкретною особою:
- з працівником за трудовим договором найкраще деталізувати всі ІР відносини окремим розділом в самому договорі чи контракті
- з гіг-працівником — аналогічно, присвячуємо в гіг-контракті ІР відносинам окремий розділ
- з підрядниками укладаємо деталізовані договори на замовлення послуг та / або підписуємо окремі договори про передачу майнових прав на чіткий об’єкт права інтелектуальної власності
Незалежно від обраної механіки та операційних процесів команди основна ціль такого впорядкування — передати права від певної особи (безпосереднього автора) до компанії. Тільки у такий спосіб компанія отримує можливість безперешкодно і впевнено розпоряджатися усією повнотою своїх ІР прав.
Як оптимізувати бюджет на початкових етапах
- Почати з охорони в Україні — не потребує великих капіталовкладень і дозволить закріпити пріоритетні дати подачі для подальшої розбудови ІР-портфоліо
- Зосередитись на ключовому: реєстрація ТМ; реєстрація промислового зразка для продуктів, де ключовий дизайн; патентування “ядра” рішення для інноваційних технічних рішень
- Потурбуватися про передачу ІР прав та укласти NDA (договори про нерозголошення) з командою
- Вбудувати IP у стратегію розвитку — не як доповнення, а як частину бізнес-моделі
- Користуватися грантовими програмами, міжнародними системами охорони, програмами відшкодування та зменшення зборів — про основні можливості ділимося у статті.
Як ми допомагаємо стартапам
Команда IPSTYLE — це не просто патентно-юридична компанія. Ми:
- Допомагаємо визначити що захищати і як
- Готуємо документацію для патентування, навіть якщо ви на етапі MVP
- Проводимо всі необхідні пошуки, аби оцінити ризики та шанси успішної реєстрації та патентування на старті
- Реєструємо ІР глобально на усіх ключових ринках і більше
- Допомагаємо підготувати IP-блок для pitch deck або інвест-перевірки
Залиште заявку — і ми підготуємо індивідуальний IP-план для вашого стартапу.