Тrade dress — позначає сукупність зовнішніх ознак, за якими ми ідентифікуємо товар, відрізняючи його від інших схожих товарів. Утім, trade dress стосується не тільки зовнішнього вигляду товарів, упаковки, але й сфери послуг: оформлення торговельних точок або зовнішнього вигляду закладів громадського харчування.
У світі захист trade dress є досить поширеним явищем.
В Україні такого терміна в праві немає, тому Марія Ортинська радить для охорони trade dress використовувати такі варіанти:
- реєстрація торгової марки;
- реєстрація промислового зразка;
- як авторське право.
Захист може здійснюватися як у судовому порядку, так і через Антимонопольний комітет України.
Лектор підкреслила, що в країнах Євросоюзу зовнішній вигляд продукції може отримати захист на період до трьох років від дати, на яку він уперше став доступний на території ЄС без реєстрації.
В Україні на підставі частини 5 статті 213 Угоди про асоціацію незареєстрованим промисловим зразкам, доведеним до загального відома, будуть надаватися такі ж виняткові права, як і зареєстрованим промисловим зразкам.
За словами лектора, захист trade dress може здійснюватися і на підставі Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у якому прямо заборонене: «використання імені, комерційного (фірмового) найменування, торгової марки (знака для товарів і послуг), рекламних матеріалів, оформлення упаковки товарів і періодичних видань, інших позначень без дозволу (згоди) суб’єкта господарювання, який почав раніше використовувати їх або схожі на них позначення у господарській діяльності, що призвело або може призвести до змішання з діяльністю цього суб’єкта господарювання».
Лектор навела приклади з практики захисту trade dress в Україні, коли копіювався фірмовий стиль закладу громадського харчування або зовнішній вигляд упаковки кондитерського виробу. В обох випадках права правовласника вдалося відстояти в суді. Тому Марія Ортинська стверджує, що захист trade dress можливий і в Україні, хоча результат залежить і від юриста, який веде справу. Для успішного захисту потрібно довести, що trade dress — унікальний, не обумовлений функціональною необхідністю і добре впізнаваний серед споживачів.