Уявіть ситуацію... Ви зареєстрували торговельну марку, відкрили виробництво під власним брендом, налагодили процеси, ваш бізнес процвітає, аж раптом хтось на хвилі вашого успіху реєструє схожу ТМ, що ставить під загрозу ваш бізнес. Що робити, як цьому завадити?
Насправді те, що ви дізналися про спробу зареєструвати схожу ТМ – вже добре. Це означає, що ви моніторите ринок і заявки, що подаються на реєстрацію, регулярно вивчаєте ТМ на стадії їх реєстрації. І це дає можливість швидко реагувати, щоб захистити свій бренд.
Взагалі послуга моніторингу ТМ (англ. — trademark watching або trademark monitoring) дуже затребувана в сьогоднішньому конкурентному світі. Бізнеси дбають про свою репутацію, впізнаваність власних товарів і послуг, вкладаються у рекламу та просування як на українському, так і міжнародних ринках. І це майже незамінний інструмент для тих компаній, в яких багато брендів і які працюють на ринках кількох країн.
Моніторинг можливий як в окремо взятій країні, так і регіоні, наприклад, ЄС у цілому. Ви отримуєте сповіщення про надходження схожої ТМ і бачите, яка ТМ, де і ким подана.
Отже, щойно ви дізналися про намагання зареєструвати ТМ, яка порушує ваші права, маєте діяти оперативно. Утім робити це стратегічно грамотно.
Глобально у власника ТМ є два шляхи. Перший – адміністративний, другий – суд. Відтак шлях перший – подати заперечення до відомства тієї країни, де зареєстрована ваша ТМ і подана конкурентна ТМ. В Україні це — Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій, у Польщі — Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, у США — United States Patent and Trademark Office.
Швидше та коректніше починати саме з подачі заперечення, оскільки в такий спосіб можна не допустити реєстрації спірної ТМ. Перш ніж подавати відповідний лист, потрібно об’єктивно оцінити ситуацію, зважити наступне:
- наскільки є схожою ТМ потенційного опонента фонетично, візуально та семантично;
- чи подана вона для однорідної діяльності з вашою;
- чи може така реєстрація ввести в оману щодо зв’язку з вашим бізнесом.
Перед тим як готувати й подавати заперечення проти надання правової охорони ТМ, ми все це аналізуємо. Адже, приміром, якщо ваша ТМ зареєстрована для косметичної продукції, а хтось реєструє схожу ТМ, скажімо, для молочного виробництва, то тут заявник може і не порушувати ваші права взагалі.
На практиці суперечки виникають здебільшого через схожість і тотожність ТМ. Хоча поширені випадки й тролінгу, коли хтось цілеспрямовано реєструє позначення і потім вимагає у власника ТМ, виробника відповідної продукції "винагороду". Отже, якщо тролю таки вдалося зареєструвати ТМ, доцільно подавати позов до суду. Це також має сенс, якщо ви хочете заборонити саме використання позначення, схожого з вашим.
Для подачі заперечення чи позову слід підготувати аргументовані доводи проти реєстрації. Ви можете звернутися до спеціалістів IPSTYLE за консультацією та поставити свої запитання. Ми неодноразово допомагали нашим клієнтам захистити ТМ, оскаржити реєстрацію позначення, що порушує їхні законні права та бізнес.