ТМ “Перша крафтова горілка”: оманює чи одурманює?

2020-05-17

На практиці ми неодноразово стикалися зі словесними позначеннями, які акцентують увагу на кращості певного товару або послуги: перший, кращий, the best, № 1, вибір споживачів. І тут усе закономірно, адже “кожен господар свій дім хвалить”. Але чи розділяють експерти такий підхід і чи не визнають таке позначення оманливим? І якщо так, то як переконати їх, що ця характеристика — не просто хвалебна ода своїй продукції, а справді відповідає дійсності? 

В нашому огляді практики Апеляційної палати Мінекономіки: (1) розбираємо приклад ТМ “Перша крафтова горілка”, де усі словесні елементи експерт визнав оманливими; (2) розповідаємо як Заявнику все ж вдалося переконати колегію зареєструвати свою ТМ.

Так, Заявникам відмовили в реєстрації ТМ “Перша крафтова горілка” для широкого асортименту алкогольних напоїв через оманливість кожного словесного елемента знаку: першість, крафтовість та можливість вживання слова “горілка” для маркування інших алкогольних напоїв, крім горілки (віскі, бренді, вино тощо). У відповідь, Заявники звернулися до Апеляційної палати для оскарження такої відмови.

Почнемо з очевидного, навіть для самих Заявників. Коли торговельна марка чітко вказує на конкретний алкогольний напій, наприклад, горілку, то вона вводитиме в оману споживачів, якщо нею будуть маркуватися пляшки вина, лікеру чи іншого алкогольного (або й безалкогольного) напою. Тому Заявники ще на етапі подання заперечення скоротили заявлений перелік до товару “горілка”.

Йдемо далі: крафтовість. Звісно, багато з нас чули про крафтове пиво, але чи може горілка бути крафтовою? На думку експерта Укрпатенту — ні. З його слів “крафтовий” (з англ. craft – ремесло, мистецтво, майстерність) – виготовлений майстром за традиційними рецептами в невеликих обсягах.

Заявники ж доводили, що слово “крафтова” не може бути достовірною або оманливою властивістю товару “горілка”, оскільки самої крафтової горілки, як підвиду алкогольних напоїв, не існує. Це підтверджується правовими актами, які регулюють відносини у сфері виробництва та обігу алкогольних продуктів в Україні, різноманітними УКТ ЗЕД, ДСТУ та спеціалізованою товарознавчою літературою, у яких відсутні будь-які згадки про крафтову горілку. Тому, в даному випадку слово “крафтовий” вказує не стільки на ручний спосіб виробництва, скільки на особливу технологію такого виробництва та може викликати асоціації із якимись старовинними, авторськими рецептурами, які використовувались уперше (тут і відсилка до іншого словесного елементу знаку — “перша”).

Такого висновку дійшла й Колегія після аналізу інформації про відповідну горілку в ЗМІ. Так, “Перша крафтова горілка” виробляється за авторською рецептурою відомого вченого Клима Житника, який першим розпочав виробництво горілки, яка за своїм старовинним рецептом вирізняється серед інших. У такий спосіб було підтверджено і право на використання в позначенні слова “перший”. Відтак, щодо скороченого переліку товарів 33 класу (а саме “горілка”) позначення не містить неправдивих чи неправильних вказівок або ж відомостей, які не відповідають дійсності, а тому не може бути визнане оманливим.

Також колегія Апеляційної палати взяла до уваги докази, що підтверджують довготривале та активне використання позначення та матеріали, наявні в мережі Інтернет про виробника. На підставі всіх доказів та аргументів прийняла рішення про реєстрацію ТМ “Перша крафтова горілка” для товару “горілка”.

Мораль: при подачі торговельної марки на реєстрацію переконайтесь, що жоден словесний елемент позначення не можна розтлумачити двозначно або визнати таким, що може ввести в оману споживача. А якщо якесь зі слів, що вказує на характеристику товару чи послуги, все ж присутнє у вашій ТМ, то не забувайте, що така характеристика має відповідати дійсності.

Звертаємо вашу увагу, що у своїх рішеннях колегія Апеляційної палати комплексно оцінює докази, якими обґрунтовано заперечення, базуючись на всебічному, повному та об’єктивному розгляді всіх обставин справи.



Детальніше (зовнішнє посилання) Детальніше (зовнішнє посилання PDF)