Промисловий зразок. Як охорона дизайну примножує цінність бренду - IPSTYLE Spark it!
20 Травня 2025

Промисловий зразок. Як охорона дизайну примножує цінність бренду

Промисловий зразок — це зовнішній вигляд виробу: його форма, малюнок чи комбінація цих елементів. Він не стосується функціоналу виробу, а лише того, як він виглядає. Наприклад, форма пляшки, дизайн меблів, вигляд упаковки, інтерфейс мобільного додатку  — усе це може бути промисловим зразком, якщо є новим і має індивідуальний характер.

Чому промисловий зразок має значення для бізнесу? 

Уявімо ситуацію: бренд "Сонечко" виробляє соки та працює над створенням унікального дизайну для пляшки. У його розробку він вкладає свій час, маркетинговий та фінансовий ресурс. Продукт стає популярним і впізнаваним серед інших на ринку завдяки дизайну пляшки, добре продається.

Тепер уявимо, що з‘являється конкурент, який також виробляє соки, та починає продавати свою продукцію у схожому дизайні пляшки, "запозиченому" в "Сонечка".

Подальший розвиток подій? Якщо бренд "Сонечко" зареєстрував промисловий зразок на дизайн пляшки, він має право вимагати припинення порушення як власник цього промислового зразка як в досудовому, так і  судовому порядку. Якщо ні, то може спробувати заборонити копіювати свій дизайн, але є нюанси.

Річ у тім, що в Україні передбачена охорона для незареєстрованих промислових зразків. Строк охорони — три роки після доведення до загального відома. Важливо, що власник незареєстрованого промислового зразка може захистити себе виключно від копіювання. Тобто, якщо минуло три роки або якщо конкурент дещо змінить дизайн пляшки, бренд "Сонечко" вже не зможе зупинити порушника на цій підставі.

Ми рекомендуємо охороняти дизайни як промислові зразки, бо можливість захисту від порушників далеко не єдина перевага реєстрації. Серед них зокрема такі:

  • підвищення репутації та збільшення цінності дизайну, що важливо для загального позиціювання на ринку;
  • ведення комерційної та операційної діяльності бізнесу, капіталізація активів і угод з потенційними партнерами, інвесторами;
  • можливість ліцензування об'єкта іншим особам, а відтак — нових джерел прибутку;
  • можливість закріпити за собою унікальний дизайн і мати бекграунд для реагування в разі виявлення порушень.

За роки нашої практики ми переконалися: реєстрація промислового зразка має лише плюси. Жодних мінусів — тільки вигоди. Тож перейдемо до ключових аспектів, які варто врахувати.

Не кожен зовнішній вигляд можна зареєструвати як промисловий зразок

Для того, щоб зареєструвати промисловий зразок він має відповідати критеріям охорони. Головні умови — новизна (сукупність ознак, що характеризує виріб і говорить про те, нічого аналогічного не створено до дати подання заявки) та індивідуальний характер (загальне враження, яке він справляє на інформованого користувача, відрізняється від загального враження, яке справляє на такого користувача будь-який інший відомий зразок).

Звісно, є ще інші умови. Приміром, не вдасться зареєструвати об’єкти нестійкої форми з рідких, газоподібних, сипких або подібних до них речовин тощо. 

Саме тому ми в IPSTYLE аналізуємо кожен об’єкт на відповідність критеріям для охорони. І вже потім приступаємо до реєстрації.

Територіальність охорони

Охорона промислового зразка є територіальною. Це означає, що поширюється на ту юрисдикцію, де була подана заявка. Зареєстрували промисловий зразок в Україні — маємо право дозволяти чи забороняти використання іншим на території України. Аби робити це в США, потрібно отримати реєстрацію в США.

Не зволікайте з реєстрацією, адже новизна зберігається лише 12 місяців після першого розкриття. Тобто моменту, коли інформація про промисловий зразок стає публічно доступною. Приміром, показали дизайн на виставці або коли заявка на зразок стала відкритою. А якщо вже подали заявку в одній країні, маєте ще 6 місяців, щоб подати її в інших — з правом пріоритету.

Текст
Катерина Дробишева, партнерка IPSTYLE

Строк охорони

В Україні та ЄС права на промисловий зразок не можуть становити більш як 25 років. В інших країнах — по-різному. Приміром, в ОАЕ — до 10 років, в Австралії —  до 15 років, Монако — до 50 років. Візьміть це до уваги, якщо плануєте виходити на міжнародні ринки.

Що робити, коли охорона спливе? Усе дуже індивідуально і залежить від вашого промислового зразка. Згадаймо, приміром, кубик Рубіка. Спершу його зовнішній вигляд охоронявся як промисловий зразок, а після —  як торговельна марка. Торговельна марка не має критерію новизни, натомість є можливість продовження строку охорони кожні 10 років. 

Як зареєструвати промисловий зразок?

Залежно від бізнес-стратегії, це може бути національна реєстрація, тобто в межах конкретної країни, регіональна — охоплює одразу декілька юрисдикцій, як-от ЄС, або міжнародна. Остання відбувається за Гаазькою системою міжнародної реєстрації промислових зразків і дозволяє подати одну заявку, в якій одразу зазначити будь-які або всі  99 країн-учасниць.

Якщо ваш продукт "живе" виключно в Україні, рекомендуємо реєструвати промисловий зразок в Україні за національною процедурою. Якщо реалізується в кількох країнах, доцільна міжнародна реєстрація промислового зразка, щоб покрити всі країни інтересу. 

До додаткових переваг міжнародної реєстрації також можна віднести оптимізацію витрат на реєстрацію промислових зразків (сплачується один базовий збір за подачу у швейцарських франках із доплатою індивідуального збору за кожну обрану країну). Діловодство за заявкою, незалежно від кількості заявлених країн, здійснює єдиний орган — Всесвітня організація інтелектуальної власності. Винятком є відомство США, яке веде діловодство та комунікацію з заявником (його представником) окремо, а також випадки, коли в національного відомства якоїсь країни виникли запитання під час розгляду заявки.

Особливості перевірки промислових зразків

Під час реєстрації промислового зразка відомства більшості країн здійснює перевірку на предмет того, чи достатньо зрозумілі зображення дизайну та надана інформація не зумовлений зразок виключно функціоналом тощо. Відомства ретельно перевіряють новизну промислового зразка та оригінальність, зокрема в  США, Японії та інших країнах.

Отже, який має бути алгоритм дій, якщо плануєте реєструвати промисловий зразок?

По-перше, чітко визначитися з об’єктом реєстрації та зробити правильні зображення, віжуали. За потреби, провести попередній пошук на новизну, а також визначити перелік країн, де доцільна реєстрація. Далі — перейти безпосередньо до подачі заявки. На кожному з цих етапів спеціалісти IPSTYLE  радо допоможуть, проконсультують і здійснять супровід реєстрації.

Отримайте рішення
Залиште ваш запит
Ми зв'яжемося з вами найближчим часом та підберемо оптимальний варіант для вирішення вашого питання!
Залишаючи заявку я даю згоду на обробку моїх персональних даних