Український бізнес, українські стартапи активно виходять на міжнародні ринки. Тож перед ними постає питання реєстрації торговельної марки за кордоном, щоб захистити свої комерційні інтереси та не порушити права місцевих компаній зі схожими брендами. На жаль, єдиної міжнародної торговельної марки, яка автоматично діє у всьому світі, не існує. Проте є механізми, що значно спрощують життя, приміром, дозволяють отримати охорону бренду відразу в багатьох країнах шляхом подання лише однієї заявки.
Міжнародна реєстрація ТМ за Мадридською системою
Для того, аби зареєструвати торговельну марку в кількох країнах, часто обирають процедуру міжнародної реєстрації торговельної марки, передбачену Мадридською системою. Вона охоплює 131 країну, на які припадає понад 80% світової торгівлі.
Мадридська система міжнародної реєстрації ТМ регулюється Мадридською угодою та Мадридським протоколом, а адмініструється Всесвітньою організацією інтелектуальної власності (World Intellectual Property Organization, WIPO), розташованою в Женеві (Швейцарія).

Ця система дозволяє розширити охорону ТМ на інші країни, подавши лише одну заявку до свого національного відомства, в Україні це – Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ). Відомство надсилає документацію у Женеву, яка потім повідомляє національні відомства зазначених країн (національна фаза).
Основною вимогою для подання міжнародної заявки на реєстрацію ТМ є наявність національної заявки, яку називають "базова". Наприклад, заявка на торговельну марку в Україні може бути використана для отримання охорони в США, Австрії, Японії чи Катарі.
Оформлюється заявка однією з трьох мов: англійською, французькою або іспанською. Вартість варіюється залежно від кількох чинників, приміром, від того, це кольорова марка чи чорно-біла марка (відповідно розмір міжнародного мита – 903 чи 653 швейцарських франків), від кількості заявлених класів товарів і послуг, обраних країн тощо. Додатково вартуватимуть послуги патентного повіреного, який допоможе уникнути помилок у процесі підготовки заявки та реєстрації.
Щодо строків, реєстрація триває в середньому 12-18 місяців. Тоді як діє вона 10 років із можливістю поновлювати необмежену кількість разів.
Усе це робить міжнародну реєстрацію ТМ за Мадридською системою набагато зручнішою та вигіднішою, ніж реєструвати ТМ окремо в кожній країні, наймати представника у кожній країні тощо. Економія часу, коштів і зусиль.
Реєстрація ТМ в Євросоюзі
У процесі заповнення заявки на міжнародну реєстрацію ТМ за Мадридською системою можна зазначити всі країни Євросоюзу як одну територію, проте є інший шлях. В Європі, як і інших частинах світу, діють регіональні відомства, що теж дають можливість отримати охорону торговельної марки одночасно на кількох територіях.
Так, приміром, через Європейське відомство з інтелектуальної власності ЄС (European Union Intellectual Property Office, EUIPO) можна зареєструвати ТМ ЄС (EUTM) – це торговельна марка, що поширює свою дію саме на країни ЄС. Заявка складається однією з офіційних мов ЄС і не прив'язана до національної реєстрації в Україні, на відміну від міжнародної реєстрації. Представляти ваші інтереси у відносинах з відомством має патентний повірений.
Розмір офіційного збору за реєстрацію ТМ в одному класі – 850 євро, якщо подавати онлайн, і 1000 євро при подачі “на папері”. Додатково оплачується збір 50 євро за другий клас і по 150 євро за кожен наступний. Більше того, впродовж останніх років українські підприємці мають можливість скористатися грантовою програмою ЄС і повернути до 75% зборів, сплачених за реєстрацію інтелектуальної власності.
Окрім того, якщо ви зацікавлені у виході на ринки виключно країн Бенілюксу, візьміть до уваги, що Бельгія, Нідерланди та Люксембург мають спільне відомство – Benelux Office for Intellectual Property (BOIP). Зареєструвавши ТМ через нього, ви одночасно отримуєте охорону у цих трьох країнах.
Реєстрація ТМ у США
Обираючи реєстрацію ТМ у США за міжнародною процедурою, ви берете на себе зобов’язання використовувати марку, а також підписуєте форму ММ18 на підтвердження.
Власне, підтвердити використання доведеться і в тому разі, якщо подаєте заявку безпосередньо до американського відомства – The United States Patent and Trademark Office (USPTO). І варто дуже вдумливо обирати товари та послуги для реєстрації ТМ та деталізувати їх.
Тобто по суті для реєстрації торгової марки в США потрібно довести її використання чи намір використання, а після реєстрації – між п'ятим і шостим роком використання – продемонструвати, подавши відповідну декларацію з доказами використання ТМ. Інакше ТМ може бути анульована.
Читайте також: Підтвердження використання торговельної марки в США за Мадридським протоколом
Зареєструвати ТМ у США можна як на компанію, так і на фізичну особу. Для тих, хто обирає США за процедурою міжнародної реєстрації ТМ, офіційний збір становить $600 за кожен клас товарів і послуг. За національною процедурою $350, але під час подачі та реєстрації можуть бути передбачені додаткові збори, наприклад: збір за заявлення товару чи послуги, що не передбачена у Trademark ID Manual становить $200 за кожен клас.
Наші кейси
Команда IPSTYLE вже 18 років допомагає клієнтам із різноманітних галузей охороняти бренди, масштабувати бізнеси на інші юрисдикції, запускати франшизи тощо. Загалом із нашою допомогою зареєстровано понад 6 тис торговельних марок у понад 150 країн світу.
У нашій практиці також є кейс із супроводу процесу реєстрації ТМ клієнта відразу в 72 країнах. Компанія, що надає послуги з обробки металу, розширювала бізнес і звернулась до нас із запитом щодо ТМ – ми погодили план та успішно здійснили реєстрацію, обравши найоптимальніші шляхи.
Звертайтесь, допоможемо вам також скласти пакет необхідних документів і надамо комплексний супровід реєстрації ТМ в Україні та світі.