Торговельна марка та промисловий зразок: що обрати для правової охорони продукту?

2020-11-09

Впізнаєте принт на зображенні? А як вважаєте, Burberry його охороняє як торговельну марку чи промисловий зразок?

 

Якщо ви розробили або тільки плануєте розробити форму, дизайн свого продукту або упаковки, етикетки для певного товару, то у вас може виникнути питання: реєструвати свій продукт як промисловий зразок чи торговельну марку?

А щоб вибір був найбільш усвідомленим та оптимальним, ми розповімо вам про основні відмінності між цими об’єктами.

Торговельна марка і промисловий зразок: у чому різниця?

Промисловий зразок (ПЗ) — це зовнішній вигляд виробу або його частини, що визначається, зокрема, лініями, контурами, кольором, формою, текстурою, матеріалом виробу, його оздобленням. Як промисловий зразок зареєструвати можна найрізноманітніші об’єкти: від етикеток, бирок, та пакування — до дизайну взуття, предметів побуту, автомобілів та літаків.

Торговельна марка (ТМ) — це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від таких же або однорідних товарів і послуг інших осіб. Якщо говорити просто — це бренд компанії або особи, її ідентифікатор на відповідному ринку чи в певній сфері діяльності.

Як ТМ також можуть реєструватися і тривимірні (об’ємні) об’єкти, наприклад:

  • моделі самих товарів або їх окремих елементів (наприклад, фігурний шоколад або свічка);
  • форми упаковки товару (наприклад, флакони та ємності для парфумів, пляшки для напоїв).

Крім того, модні бренди, такі як Burberry, Gucci, Louis Vuitton, реєструють як ТМ принти, які потім використовують на своїх товарах (наприклад, на підкладках сумок). Разом з тим, принти часто реєструються і як промислові зразки (наприклад, принти тканин чи шпалер).

Така подібність торговельних марок з промисловими зразками і викликає питання, що і як реєструвати.

Особливості правової охорони торговельної марки та промислового зразка

Торговельна марка Промисловий зразок
Коротке визначення
Торговельна марка – засіб індивідуалізації товарів та послуг Промисловий зразок – зовнішній вигляд виробу (дизайн)
Обсяг охорони Обмежений переліком товарів та/або послуг, який доданий до заявки

———

1 торговельна марка = 1 зображення, яке сприймається та може використовуватися лише як ціле

Обмежений сукупністю суттєвих ознак промислового зразка

———

1 промисловий зразок = до 100 зразків одного класу виробів (наприклад, меблі), кожен з яких може використовуватися та охоронятися як самостійна одиниця

Строк охорони
10 років з можливістю пролонгації на повторні 10-річні періоди необмежену кількість разів 5 років з можливістю пролонгації на повторні 5-річні періоди, але не більше 25 років загалом
Необхідність підтримувати чинність свідоцтва Кожні 10 років Щорічно
Процедура реєстрації Заявка містить стандартні документи. Проводиться формальна та кваліфікаційна експертизи.

Стандартний строк розгляду заявки – до 22 місяців.

Проводиться лише формальна експертиза.
Кваліфікаційна експертиза в процесі розгляду не проходить. Це означає, що відомство не перевіряє новизну та оригінальність промислового зразка, а свідоцтво видає під відповідальність заявника.
Стандартний строк розгляду заявки – 6-7 місяців.

 

Тобто, що ми маємо. У промислових зразків:

  • основна ціль — охорона зовнішнього вигляду як такого;
  • обмежені строки охорони (до 25 років);
  • необхідність щорічного підтримання чинності;
  • але — можливість реєструвати до 100 зразків одночасно, швидша, простіша процедура реєстрації.

У торговельних марок:

  • основна ціль — охорона бренду, який вирізняє товар чи послугу на ринку, та його окремих елементів (навіть об’ємних, кольорів і т.д.);
  • тривала процедура реєстрації, протягом якої також проводиться комплексна кваліфікаційна експертиза;
  • необхідність продовження строку охорони кожні 10 років;
  • охороняється лише 1 чітко зареєстрований об’єкт для обраних товарів та/або послуг;
  • але — необмежені строки охорони, а також стійкіша охорона через наявність складнішої процедури експертизи при розгляді заявки.

Обираємо вид правової охорони

Тому підсумовуючи, визначальними критеріями при виборі правової охорони повинні бути ваші цілі для бізнесу, цілі охорони та спосіб, у який ви фактично використовуєте продукт. Якщо ж ваш продукт комплексний, то і найефективніший спосіб охорони також завжди комплексний. Тому, ідеальний варіант — реєструвати торговельну марку та промисловий зразок. Згідно з українським законодавством подвійний захист не є порушенням. Отримані охоронні документи будуть доповнювати один одного, а ви будете спати спокійно.

Доречі, про Burberry. Принт на зображенні компанія охороняє як торговельну марку. А деякі інші принти — як промисловий зразок.

———

Якщо ви хочете дізнатися про реєстрацію торговельних марок, перейдіть за цим посиланням. Зробити розрахунок вартості реєстрації торговельної марки можна за допомогою нашого онлайн-калькулятору.

Про реєстрацію промислових зразків читайте тут.

Незалежно від того, який вид правової охорони ви оберете, процес реєстрації вимагає коректного складання всіх документів заявки та ведення комунікації з патентними відомствами. Тому краще звернутися за допомогою до фахівців компанії IPStyle. Пишіть нам на office@ipstyle.net.



Детальніше (зовнішнє посилання) Детальніше (зовнішнє посилання PDF)