Якщо ви розробили або тільки плануєте розробити форму, дизайн свого продукту або упаковки, етикетки для певного товару, то у вас може виникнути питання: реєструвати свій продукт як промисловий зразок чи торговельну марку?
А щоб вибір був найбільш усвідомленим та оптимальним, ми розповімо вам про основні відмінності між цими об’єктами.
Промисловий зразок (ПЗ) — це зовнішній вигляд виробу або його частини, що визначається, зокрема, лініями, контурами, кольором, формою, текстурою, матеріалом виробу, його оздобленням. Як промисловий зразок зареєструвати можна найрізноманітніші об’єкти: від етикеток, бирок, та пакування — до дизайну взуття, предметів побуту, автомобілів та літаків.
Торговельна марка (ТМ) — це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від таких же або однорідних товарів і послуг інших осіб. Якщо говорити просто — це бренд компанії або особи, її ідентифікатор на відповідному ринку чи в певній сфері діяльності.
Як ТМ також можуть реєструватися і тривимірні (об’ємні) об’єкти, наприклад:
Крім того, модні бренди, такі як Burberry, Gucci, Louis Vuitton, реєструють як ТМ принти, які потім використовують на своїх товарах (наприклад, на підкладках сумок). Разом з тим, принти часто реєструються і як промислові зразки (наприклад, принти тканин чи шпалер).
Така подібність торговельних марок з промисловими зразками і викликає питання, що і як реєструвати.
Торговельна марка | Промисловий зразок | |
Коротке визначення |
Торговельна марка – засіб індивідуалізації товарів та послуг | Промисловий зразок – зовнішній вигляд виробу (дизайн) |
Обсяг охорони | Обмежений переліком товарів та/або послуг, який доданий до заявки
——— 1 торговельна марка = 1 зображення, яке сприймається та може використовуватися лише як ціле |
Обмежений сукупністю суттєвих ознак промислового зразка
——— 1 промисловий зразок = до 100 зразків одного класу виробів (наприклад, меблі), кожен з яких може використовуватися та охоронятися як самостійна одиниця |
Строк охорони |
10 років з можливістю пролонгації на повторні 10-річні періоди необмежену кількість разів | 5 років з можливістю пролонгації на повторні 5-річні періоди, але не більше 25 років загалом |
Необхідність підтримувати чинність свідоцтва | Кожні 10 років | Щорічно |
Процедура реєстрації | Заявка містить стандартні документи. Проводиться формальна та кваліфікаційна експертизи.
Стандартний строк розгляду заявки – до 22 місяців. |
Проводиться лише формальна експертиза. Кваліфікаційна експертиза в процесі розгляду не проходить. Це означає, що відомство не перевіряє новизну та оригінальність промислового зразка, а свідоцтво видає під відповідальність заявника. Стандартний строк розгляду заявки – 6-7 місяців. |
Тобто, що ми маємо. У промислових зразків:
У торговельних марок:
Тому підсумовуючи, визначальними критеріями при виборі правової охорони повинні бути ваші цілі для бізнесу, цілі охорони та спосіб, у який ви фактично використовуєте продукт. Якщо ж ваш продукт комплексний, то і найефективніший спосіб охорони також завжди комплексний. Тому, ідеальний варіант — реєструвати торговельну марку та промисловий зразок. Згідно з українським законодавством подвійний захист не є порушенням. Отримані охоронні документи будуть доповнювати один одного, а ви будете спати спокійно.
Доречі, про Burberry. Принт на зображенні компанія охороняє як торговельну марку. А деякі інші принти — як промисловий зразок.
———
Якщо ви хочете дізнатися про реєстрацію торговельних марок, перейдіть за цим посиланням. Зробити розрахунок вартості реєстрації торговельної марки можна за допомогою нашого онлайн-калькулятору.
Про реєстрацію промислових зразків читайте тут.
Незалежно від того, який вид правової охорони ви оберете, процес реєстрації вимагає коректного складання всіх документів заявки та ведення комунікації з патентними відомствами. Тому краще звернутися за допомогою до фахівців компанії IPStyle. Пишіть нам на office@ipstyle.net.