Часто під час перших комунікацій з підприємцями, які звертаються до нас по допомогу з реєстрацією торговельної марки (ТМ), чуємо таке запитання:
Нащо проводити пошук і перевірку свідоцтв і заявок на ТМ перед реєстрацією?
Дійсно, закон не вимагає цього — відразу можете подавати документи на реєстрацію, пошук не є обов’язковим. Проте поміркуйте, коли ви створюєте нову назву для свого бренду — навряд чи ви робитимете це без попереднього дослідження ринку або хоча б пошуку в Google. Те саме стосується й торговельної марки: перед поданням заявки необхідно провести попередній пошук у базах поданих та зареєстрованих ТМ. Це — свого роду маркетингове дослідження у правовій площині, яке дозволяє перевірити, чи є ваша назва унікальною, чи не схожа вона до ступеня змішування з уже зареєстрованими марками.
Чому Google-пошук не замінює пошук за базами ТМ?
Дійсно, в деяких випадках Google допомагає з вибором тієї чи іншої назви. Але в контексті вибору, визначення з ТМ отримана в такий спосіб інформація може ввести в оману.
Під час проведення пошуку важливо зрозуміти:
- які є тотожні ТМ для однорідної, тобто аналогічної діяльності, товарів і послуг;
- які є фонетично та семантично схожі ТМ і можуть становити перешкоду;
- які позначення є схожими візуально.
Не все можна виявити, спираючись лише на інформацію в публічному просторі або оцінюючи наявність чогось схожого в конкурентів. Доволі часто можна зустріти ТМ, яку тільки-но подано або, скажімо, для проєкту, який ще тільки в процесі. Тому її майже неможливо просто нагуглити.
Так чому такий аналіз – це інвестиція, спитаєте ви?
Аналіз пошуку — це фактично оцінка ризиків і план дій щодо їх мінімізації. Як результат, ми бачимо, які є схожі ТМ. Досліджуємо, для яких товарів і послуг вони використовуються, і вже потім зважуємо, чи може наша торговельна марка бути зареєстрована, чи відповідає вона умовам охороноздатності. Завчасна перевірка допоможе уникнути відмови в реєстрації, зекономити кошти та час — краще перенаправити їх у розвиток бренду.
До того ж, часто завдяки пошуку, ми відвертаємо ймовірність претензій з боку третіх осіб у процесі реєстрації. Річ у тім, що в різних країнах передбачені різні терміни для подачі заперечень — в середньому рік-півтора.
Розглянемо ситуацію. Компанія подає на реєстрацію ТМ в Україні без попереднього пошуку. Минає 1,5 роки і компанія отримує попередню відмову від експерта відомства, який протиставляє іншу торговельну марку — різниця між ними в одній літері. Але якби компанія провела пошуки завчасно, побачила б “двійника” і на старті подумала, як краще знизити ризики.
Читайте також: Як бути, якщо отримали попередню відмову в реєстрації ТМ
Пошук також важливий, коли реєструєте як ТМ зображення, оскільки дозволить оцінити унікальність такого зображення.
Загалом попит на реєстрацію ТМ щодня більшає. Тому і пошук набуває ще більшого значення. Важливо розуміти, що назва є охороноздатною у світі, де щодня подається тисячі ТМ.
За якими країнами проводити пошук?
Звісно, потужності нашої команди дозволяють провести таку перевірку в багатьох країнах світу: в Україні, США, ЄС, Канаді, Швейцарії, Великобританії, Бразилії та інших. Проте рекомендуємо проводити насамперед там, де плануєте реєструвати ТМ і виходити на ринок з власним продуктом.
У ситуаціях, коли клієнт вже вийшов і планує виходити на ринок ЄС, ми пропонуємо проводити пошук одразу і там, і там. Так, виявивши тотожну ТМ в ЄС, можна оцінити ризики та подумати над опціями, що дозволять у майбутньому уніфікувати неймінг, брендинг в ЄС та України.
ChatGPT також не замінить вам пошук від юристів, адже ми аналізуємо всі бази та надаємо актуальну інформацію. Аналіз результатів пошуку є комплексною роботою — ми дивимось не лише на те, які ТМ зареєстровані, а і те, як вони використовуються та як це може відобразитись на реєстрації ТМ з огляду на практику відомства тієї чи іншої країни.