У корпоративному менеджменті є таке поняття – helicopter view. Воно означає піднятися над проблемою або завданням, щоб подивитися на неї під іншим кутом, щоб побачити цілісну картину. Наприклад, щоб вибрати шлях розвитку компанії або визначитися, на які ринки йти зі своїм винаходом, продуктом.
У виробничому бізнесі, зокрема у FMCG, агросекторі, фармацевтиці, енергетиці, IT та особливо технологічних, інноваційних сферах, один із варіантів helicopter view – патентний ландшафт. Це особливий вид пошуку патентної інформації та аналітики, який дає уявлення про ситуацію на ринку у певній сфері технологій. В окремо взятій країні, регіоні чи світі.
Так, наприклад, дослідження покаже основних конкурентів. Часто навіть тих, кого ще немає на ринку. Адже охоплює як вже видані патенти, так і опубліковані заявки на патенти. Значить – показує й ті рішення, які можуть з'явитися на ринку лише за кілька років.
Уявімо ситуацію. Ви – українська компанія, яка розробляє платіжний сервіс і має плани щодо виходу на західні ринки. Але дослідження показало, що спосіб обліку взаєморозрахунків із застосуванням блокчейну, над яким працюєте, вже запатентовано іншою компанією. Разом із тим, показало нові технологічні аспекти та підштовхнуло до нового рішення, яке вже за кілька місяців можна успішно вивести на ринок.
Дослідження також покаже основні угоди з патентами та патентними заявками. Добірка галузей для інвестування та пошуку нових сфер для впровадження власних розробок – теж частина такого дослідження.
Також можна побачити ті патенти, які визнані у судовому порядку недійсними – позови про порушення патентних прав показують реальний комерційний інтерес до тієї чи іншої технології, особливо де найбільша активність ринку.
Окрім інформації про лідерів та аутсайдерів ринку, тенденцій патентування в галузі, дослідження допомагає виявити "білі плями" у патентуванні – напрями, не охоплені діяльністю конкурентів. Або ж "червоні плями" – напрями, куди конкуренти спрямовують свої зусилля. Тож, беручи до уваги всю цю інформацію, можна прийняти правильне рішення, у що "вкладатися" і куди рухатися далі.
Одна зі стандартних візуалізацій патентного ландшафту – карти та аналітика за регіонами та країнами. Окрім збору та аналізу кількості виданих патентів, угод, позовів, угод тощо, корисним буде аналіз за власниками та винахідниками. Можливо, саме час інвестувати в співпрацю з геніальним винахідником, який саме зараз шукає партнерів?
Вдаючись до патентного ландшафту, важливо створювати так званий watch list – список "свіжих" заявок і патентів. За заявками – аналізувати дії патентного відомства (відмови, запити, рішення), а також реакцію заявника та навіть третіх осіб (хто і на яких підставах подає опозиції). Звичайно, бажано потім цю інформацію синхронізувати з ринком – чи анонсував конкурент про нову технологію, продукт, чи поки чекає. У комплексі з маркетинговими дослідженнями, це дозволить зрозуміти, які корективи необхідно внести у власну стратегію розвитку бізнесу, які ризики мінімізувати та які можливості використовувати.
Отже, якщо розмірковуєте про вектори свого технологічного розвитку, нові продукти та технології, нові ринки, варто подумати про патентний ландшафт. Наша команда IPSTYLE має досвід його побудови, допоможе виявити технологічний контекст будь-якої розробки, винаходу та спрогнозувати стратегію успішної комерціалізації інновацій.