На сьогодні рішення реєструвати торговельну марку (ТМ) з планами вийти на міжнародний ринок ставить перед вибором: з чого почати - Схід чи Захід? Китай чи США? І попри те, що США залишаються міжнародним авторитетом для реалізації бізнес-ідей, Китай серйозно наздоганяє їх.
Так, за звітами Всесвітньої організації інтелектуальної власності, кількість заявок на реєстрацію об'єктів інтелектуальної власності в усьому світі сягає нових рекордних значень. Азія серед інших стимулює зростання. Приміром, у 2021 році новатори з усього світу подали 3,4 млн патентних заявок, при цьому 67,6% усіх заявок у світі отримали офіси в Азії. І це тільки аналіз за 2021 рік.
Така тенденція розвіює міф про обов'язкову орієнтацію бізнесу на США як флагмана світового економічного ринку і спонукає бізнес дізнатися більше про Азію. Тому пропонуємо розглянути деякі деталі ринку Китаю та процесу реєстрації торговельних марок у цій країні. Зокрема, умови реєстрації ТМ в Китаї, які в цілому визначають вимоги до заявника, а також загальну процедуру.
Через яке відомство подавати заявку?
Загалом, заявку на реєстрацію ТМ в Китаї можна подати як за міжнародною процедурою через Міжнародне бюро Всесвітньої організації інтелектуальної власності (The World Intellectual Property Organization, WIPO), так і через національне відомство (The China National Intellectual Property Administration, CNIPA). Проте останнє вимагатиме від вас мати справу з місцевим агентом по торговельним знакам (патентним повіреним).
Чи на всі товари, послуги можна зареєструвати ТМ?
Ні, не для всіх товарів можна зареєструвати в Китаї власний бренд. Наприклад, дієтичні добавки з косметичним ефектом, окуляри, банкноти, рисовий папір, ігрові автомати та ще деякі позиції товарів і послуг стають недоступні. Хоча перелік є невеликим, варто перевірити його перед поданням заявки.
Строки реєстрації?
Реєстрація торговельної марки в Китаї може зайняти 12-18 місяців. Свідоцтво видається одразу на 10 років і потім може бути пролонговано ще на 10 років. Проте, якщо отримаєте попередню відмову, гаяти час не можна. Строки для оскарження - протягом місяця.
Чи на весь Китай розповсюджуватиметься ваша ТМ?
Торговельна марка, зареєстрована в Китаї, не охороняється в Гонконзі та Макао. Реєстрація ТМ на цих територіях здійснюється окремо.
Конкуренція має межі?
Перед подачею торговельної марки в Китаї постає питання ризиків схожости вашої торговельної марки із іншими та, зокрема, доволі великою проблемою сквотінгу або так званих патентних тролей. Подаючи заявку на реєстрацію, можна виявити, приміром, що бренд вже зареєстрований на іншу особу. І це - виклик, із яким стикається багато бізнесів в Китаї незалежно від масштабу їх міжнародної діяльності.
Так, наприклад, історія про всесвітньо відомий косметичний бренд Kiehl's. Коли компанія вийшла на китайський ринок, китайська торговельна марка, яка найбільше пов'язана з їхньою англійською назвою, була 契尔氏 (китайська вимова "Qi er shi"). Kiehl's деякий час використовував її. Проте згодом компанію повідомили, що 契尔氏 вже зареєстрований раніше іншими особами в Китаї, і що Kiehl's не може його використовувати. Тож Kiehl’s довелося обрати іншу марку та зрештою змінити заявку на ТМ на 科颜氏, вимова якої була «Ke yan shi», що значно відрізняється від наведеної вище.
Тобто, всі потенційні заявники можуть зіткнутися з ризиками не тільки в частині англійських назв, але й у питаннях фонетичної схожості з китайською вимовою.
До яких висновків ми приходимо?
Так, Китай дійсно є популярною країною для подачі заявок на реєстрацію ТМ. Однак, приймаючи рішення про вихід на цей популярний ринок, важливо:
а) бути готовими до можливості того, що ваш бренд вже може бути зареєстрованим в Китаї (тут ввічливо нагадуємо про необхідність проведення пошуків, тобто рекомендуємо попередньо перевірити на наявність, тотожність, схожість і т.п. для визначення шансів на реєстрацію);
б) перевірити ваш перелік товаріві послуг, аби уникнути тих, на які не може бути зареєстрована ТМ згідно з законодавством Китаю;
в) ретельно продумати, яку процедуру реєстрації обрати - національну чи міжнародну, оскільки цей вибір також впливає на вибір вашого представника з питань інтелектуальної власності, який допоможе вам розв'язувати нагальні питання, пов'язані з реєстрацією ТМ.
Будемо раді допомогти вам із реєстрацією торговельної марки у Китаї для подальшого масштабування бізнесу на цьому перспективному ринку Азії.