IP тренди, за якими варто спостерігати в 2025 році - IPSTYLE Spark it!
13 Січня 2025

IP тренди, за якими варто спостерігати в 2025 році 

Ми з вами живемо у світі стрімкого розвитку технологій, де митці за допомогою штучного інтелекту “пишуть” твори, а бренди поспішають захистити “невидимі” дизайни та інші активи. Це призводить до змін ландшафту інтелектуальної власності, і ми тут, щоб допомогти зорієнтуватися в тенденціях і врахувати у стратегіях розвитку. Ось ті, які варто взяти до уваги в 2025 році:  

Співіснування АІ та інтелектуальної власності

Штучний інтелект (англ. artificial intelligence, AI) невідворотно стає частиною кожної сфери бізнесу та повсякденного життя. Правове регулювання використання ШІ також активно формується. Минулого року на рівні ЄС прийнято Artificial Intelligence Act, а в Україні опубліковані Рекомендації щодо відповідального використання ШІ. Роком раніше, в 2023-му, в Україні навіть передбачили Законом про авторське право та суміжні права спеціальний правовий режим охорони sui generis для об’єктів, згенерованих комп’ютерною програмою. Однак, з'являються нові запитання в контексті застосування цієї технології та прав інтелектуальної власності. Вочевидь, у 2025 ми побачимо більше дебатів і законодавчих ініціатив, потенційно більше судових спорів довкола права власності на об'єкти, створені за допомогою АІ.

Торговельні марки – охороняють не лише назви, а й індивідуальність

Бізнеси трансформуються та оновлюють свої підходи до просування та глобалізації. Аби запам’ятатись, бренду вже може бути замало лише назви чи слогану. Тут на допомогу приходять торговельні марки (ТМ) як засіб індивідуалізації, всі атрибути якого можна охороняти. Сьогодні як ТМ реєструють тривимірні, звукові, позиційні, орнаментні, рухові, голографічні, мультимедійні позначення тощо. Звісно, не просто будь-який звук чи рух можуть стати торговельною маркою, це мають бути оригінальні елементи, які мають розрізняльну здатність та не порушують права інших. Для прикладу:

Изображение

Изображение

Реєструвати індивідуальні “фішки” брендам однозначно треба. Варто лише проконсультуватись перед тим і запевнитись, що той чи інший бажаний елемент відповідає критеріям правової охорони та може бути зареєстрований як ТМ.

Інтелектуальна власність мастхев  для всіх бізнесів, незалежно від розміру

Хто уважно слідкує, точно знає про наявність ініціатив для малих і середніх підприємств, які воліють зареєструвати об’єкти інтелектуальної власності. Можливість оптимізації бюджетів це не лише допомога у розвитку, а і розуміння того, що IP портфоліо потрібно всім компаніям, незалежно від того, чи це транснаціональні корпорації, чи локальні стартапи. Цьогоріч ми очікуємо на запуск програми SME Fund від ЄС, яка дозволяє українським підприємствам повернути 75% сплачених зборів за реєстрацію об’єктів інтелектуальної власності. Скористатися нею зможуть юридичні особи – представники мікро-, малого та середнього бізнесу, а також фізичні особи-підприємці.

Акцент на дизайнах, або Чого всі говоритимуть про оновлення Директиви ЄС

У грудні 2024 року набула чинності нова редакція Директиви про правову охорону промислових зразків в ЄС. Більшість змін почне діяти вже у цьому році. З цікавих можна підкреслити наступні:

  • Зміни враховують технологічний прогрес і розширюють сферу охорони дизайну, у тому числі віртуальні товари  (наприклад, зі світу ігор або метавсесвіту). Дизайн відтепер охоплює рух, перехід чи іншу анімацію елементів, що впливають на вигляд дизайнів. Це відкриває можливість реєструвати анімовані цифрові дизайни.

  • Основною вимогою до дизайнів була їх “видимість”. Наразі ця вимога скасовується. Тобто для того, щоб охороняти дизайни, вони не обов'язково повинні бути видимими при використанні продукту. Приміром, як-от мікрочип усередині цифрового пристрою.

  • Усі дизайни категоризуються за класами Міжнародної класифікації промислових зразків (МКПЗ): продукти харчування - 1 клас, косметичні вироби - 28 клас і так далі. Раніше можна було подати заявку, де всі дизайни відносяться до одного класу, але тепер в ЄС цю вимогу скасували і можна буде подавати одну множинну заявку, в якій дизайни можуть належати до різних класів.

Швидке розширення сфер охорони інтелектуальної власності, зокрема на технології, такі як 3D-друк і віртуальна реальність, новий підхід до охорони дизайнів та інші правові зміни матимуть безпосереднє значення для захисту інновацій і збереження конкурентних переваг. Зконтактуйте з командою наших експертів – ми допоможемо з будь-яким питанням інтелектуальної власності та пошуком можливостей для монетизації.