Як компаніям монетизувати патенти? Розповідає Ольга Мартиш, CEO IPSTYLE - IPSTYLE Spark it!
12 Червня 2025

Як компаніям монетизувати патенти? Розповідає Ольга Мартиш, CEO IPSTYLE

Ольга Мартиш у матеріалі для видання The Page експертно пояснює, які є способи отримати прибуток із запатентованої технології

Щороку у світі збільшується патентна активність. Це свідчить про те, що винахідники, бізнес розглядають свої інновації як важливий актив, який можна монетизувати. Ольга Мартиш, СЕО IPSTYLE, у матеріалі "Відкрити, продати, ліцензувати: як компаніям монетизувати свої патенти" для видання The Page експертно пояснює, які є способи отримати прибуток із запатентованої технології.

Так, один зі способів – самостійно запустити у виробництво запатентоване рішення, продукт чи технологію. Для цього створити, наприклад, компанію на основі винаходу та вже далі виготовляти, просувати на ринок, продавати та отримувати прибуток.

Якщо фінансових чи виробничих можливостей немає, правовласник може залучити інвесторів чи партнерів. У цьому контексті IP-експертка радить поділитися з потенційними інвесторами заявкою на патентування за міжнародною процедурою, щойно World Intellectual Property Organization (WIPO) опублікує інформацію в офіційній базі.

Компанії також можуть монетизувати патенти через партнерства та спільні підприємства – часто до цього вдаються при виході на новий ринок або виведенні на ринок інноваційного продукту. Тобто укладається угода, за якою дві чи більше сторін об'єднують свої зусилля та ресурси задля досягнення спільної мети. Приміром, агрокомпанія об'єднується з біотехнологічним стартапом для прискорення розробки органічних добрив нового покоління, а виробник промислових електроінструментів здійснює інтелектуальну та економічну інтеграцію з розробниками акумуляторних технологій.

І, звісно, поширеною стратегією є ліцензування. Тоюто надання ліцензій за патентами для отримання прибутку (роялті) за використання розробки. Скажімо, компанія, яка випускає іграшки, може за ліцензією отримати право на випуск і продаж конструкторів зі спеціальними кріпленнями. По суті, виняткове право залишається у власника патенту, а ліцензіат може використовувати технічне рішення, пристрій чи технологію на певних умовах, зазначених у договорі.

Якщо поглянути на технологічний сектор і західний досвід, компанії часто вдаються до перехресного ліцензування або крос-ліцензування. Для цього укладається ліцензійна угода, в якій дві або більше сторони надають одна одній права на використання об'єктів інтелектуальної власності. У такій угоді кожна зі сторін виступає водночас і ліцензіатом, і ліцензіаром. Кожна має права на продукт, технологію та подальшу розробку без ризиків судів через конфлікт інтересів, точніше – патентів. Це дозволяє зберегти економічні стимули для патентовласників комерціалізувати актуальні інновації та розробляти нові.

Так, приміром, свого часу "обмінялися" патентними правами технологічні гіганти Google та Samsung Electronics, щоб забезпечити переваги операційної системи Android для смартфонів, а також Microsoft та Funai Electric – заохочуючи сумісність продуктів, зокрема аудіо- та відеопристроїв. Компанії показали решті галузі, що від співпраці можна виграти більше, ніж від патентних війн.

Текст
Ольга Мартиш, CEO IPSTYLE

Якщо ви не збираєтесь використовувати патент або якщо компанія хоче позбавитись непрофільного активу, є такий шлях, як продаж патенту. Здійснюється ця процедура шляхом укладення договору про передачу майнових прав за патентом на винахід чи корисну модель та наступної реєстрації такого договору у відомстві відповідної країни, аби зафіксувати зміну. Той, хто ці права набуває, стає власником і надалі може розпоряджатися ним на власний розсуд. Часто компанії розширюють свої патентні портфелі шляхом придбання інтелектуальної власності інших.

Не поодинокі випадки, коли власники патентів, зокрема великі компанії, відкривають доступ до своїх патентів. Відкритий публічний дозвіл іншим використовувати свої патенти називається Patent Pledge. Зазвичай такий крок продиктований бажанням "підштовхнути" певний ринок і водночас стратегічним баченням сталого розвитку – де, крім економічної, є ще й, приміром, соціальна, екологічна складові.

Наприклад, Toyota відкрила до 2030 року доступ до майже 24 тис. своїх патентів, щоб сприяти розвитку електрокарів і водночас мінімізації шкідливих викидів. Тоді як Electronic Arts запропонувала іншим розробникам ігор використовувати п’ять її запатентованих технологій без ліцензійних відрахувань із міркувань інклюзивності – сподівається зробити відеоігри доступнішими для людей з інвалідністю.

Отже, в розпорядженні стартапів, винахідників, розробників є різні можливості монетизації запатентованої технології. "Жодну не варто випускати з поля зору та ставитися до інтелектуальної власності як до важливого бізнес-активу, який може і має забезпечувати прибуток", – резюмує авторка.

Отримайте рішення
Залиште ваш запит
Ми зв'яжемося з вами найближчим часом та підберемо оптимальний варіант для вирішення вашого питання!
Залишаючи заявку я даю згоду на обробку моїх персональних даних