Авторське право на онлайн-курс. Розбираємось, як можна захистити власний курс чи майстер-клас - IPSTYLE Spark it!
2 Липня 2025

Авторське право на онлайн-курс. Розбираємось, як можна захистити власний курс чи майстер-клас

Онлайн-курс чи авторський майстер-клас — це не просто контент. Це результат вашої інтелектуальної діяльності. Ви “упакували” свої експертні знання у навчальний курс, напрацювали методологію, тексти та тести, зняли відео, створили презентацію та оформили все на онлайн-платформі, розробивши візуальний стиль — багато що з цього можна охороняти як інтелектуальну власність. Поговоримо про це детальніше…

Авторське право для креаторів

Матеріали курсу  тексти, презентації, графіка, методичні посібники — все це об’єкти авторського права. За законом, реєстрація авторського права не є обов’язковою, адже права виникають з моменту створення того чи іншого твору. Проте є нюанс. У разі спору вам потрібно буде довести авторство, а для цього — мати заздалегідь підготовлені докази. Наприклад:

  • вихідні файли з метаданими;
  • листування з командою;
  • офіційна публікація (з фіксацією дати);
  • або  зареєстроване авторське право.

Насправді, реєстрація авторського права буде доречною не лише у разі спору. Оформлений нематеріальний актив має великий потенціал і низку переваг для подальшої монетизації. Приміром, оформлені права часто є вимогою для участі тендері, залученні інвестицій та партнерів. Їх також можна внести у статутний капітал, ліцензувати тощо. Усі вказані дії з зареєстрованим авторським правом полегшують та покращують ці процеси, якщо мати на меті комерціалізацію та отримання прибутку. 

У IPSTYLE ми часто радимо клієнтам реєструвати авторське право на особливо цінні частини курсів, сценарії та тексти. Це підвищує ваші позиції  в цілому та у випадку порушень дає додаткову юридичну зброю для блокування “плагіату”.

До слова, в США обов’язково мати зареєстроване авторське право для звернення до суду у разі порушення. 

Які ще нюанси щодо авторського права на матеріали курсу?

Нюансів чимало. Тому ми завжди аналізуємо курс клієнта та надаємо рекомендації перед реєстрацією. Варто знати — не все підлягає охороні авторським правом. 

Наприклад, якщо записали на відео просто начитку тексту — це відеограма, і вона не є об’єктом авторського права. Заспівали пісню під запис? Так само, оскільки це — суміжні права. Тоді як відео, де є сюжет, кадрування, музика тощо вже є об’єктом авторського права та охороняється як аудіовізуальний твір.

Також важливо пересвідчитись, що всі матеріали курсу використані правомірно. Якщо запозичено матеріал іншої особи, то для використання потрібен дозвіл. 

Ще один важливий нюанс: якщо вам хтось допомагав зі створенням курсу, скажімо, колега чи підрядник, треба забезпечити перехід майнових прав на ці об’єкти. Детально про всі нюанси такого переходу можна дізнатися тут

Звісно, цим переліком процес не обмежується, можуть бути й інші нюанси — все залежить від конкретного курсу та обставин. Проте ми навели найпоширеніші.

Що ще можна зареєструвати?

Курс — це не лише тексти. Ви могли створити також:

  • унікальну назву курсу або бренду  можна зареєструвати  як торговельну марку;
  • фірмовий дизайн платформи, обкладинок або сертифікатів  можна зареєструвати як промисловий зразок;
  • спеціально розроблене UI/UX-рішення який також можна охороняти як промисловий зразок.

І чим популярнішим стає курс, тим більше сенсу все це фіксувати. Радимо до ознайомлення матеріал про ТМ та охорону промислових зразків (дизайнів)

Розберемо на прикладі

Викладачка запустила авторський курс з психології, а через пів року знайшла в TikTok "двійника"  — ті самі слайди, ті самі приклади, навіть вимова, тональність, якою говорить інший спікер, збігається. Збігається все, крім назви.

Завдяки реєстрації авторського права вона змогла ефективно оформити вимоги на видалення контенту. Підготували претензію, і справа вирішилась до суду. Без реєстрації це могло б затягнутись,  або взагалі не спрацювати, адже насамперед їй довелось би самій доводити своє авторство.

Коли варто подбати про захист?

Краще всього до запуску курсу. Але навіть після запуску можна зареєструвати права, зафіксувати дату створення, подати заявку на реєстрацію ТМ тощо.

Як ми допомагаємо в IPSTYLE

  • проводимо аудит об’єктів, які слід зареєструвати, зафіксувати;
  • розробляємо стратегію охорони;
  • за потреби, проводимо попередні пошуки за наявними ТМ і дизайнами;
  • реєструємо авторське право, торговельні марки, дизайн;
  • допомагаємо з захистом прав у разі виявлення порушення на матеріали курсу чи його брендингу.


Отримайте рішення
Залиште ваш запит
Ми зв'яжемося з вами найближчим часом та підберемо оптимальний варіант для вирішення вашого питання!
Залишаючи заявку я даю згоду на обробку моїх персональних даних