Все і трішки більше про торговельну марку ЄС


Якщо у вас вже є свій бізнес у ЄС або ви лише плануєте відкрити власну справу, перше питання, над яким варто задуматися, – це охорона вашої торговельної марки (далі – ТМ), оскільки сьогодні ТМ стала основою бізнесу. Які ж існують особливості реєстрації та охорони ТМ на території Європейського Союзу (далі – ЄС)?

​Як показує практика, найбільш поширеним способом реєстрації серед власників ТМ є реєстрація ТМ Європейського Союзу (European Union Trademark – EUTM).

​Насправді, перспектива видається спокусливою: отримати охорону у 28-ми країнах шляхом подачі всього однієї заявки.

Як зареєструвати

​За офіційними даними Відомства з інтелектуальної власності Європейського Союзу (далі – EUIPO), щорічно реєструється приблизно 120 тис. торговельних марок ЄС. Варто зазначити, що популярність з кожним роком зростає: якщо у 2011 р. було зареєстровано 105 943 ТМ, то вже минулого року цифра сягнула позначки 130 398 ТМ.

​Однак слід зауважити, що такий крок є не єдино можливим. Для заявників з України існує 3 способи реєстрації ТМ у ЄС:
​1. Подати заявку за національною процедурою в патентне відомство кожної країни ЄС, в якій Ви маєте намір вести (відкрити) бізнес. Такий вибір буде найдоцільнішим варіантом, якщо господарську діяльність заплановано провадити лише в певних країнах (наприклад, у Польщі, Німеччині та Австрії).
​2. Подати міжнародну заявку на ТМ для країн ЄС за Мадридською системою. Це можна зробити двома шляхами – вказати у заявці ЄС в цілому або ж заявити перелік окремих європейських країн.
​3. Найбільш доцільним варіантом видається подача заявки на отримання регіональної ТМ. У нашому випадку – це ТМ ЄС. Для цього необхідно звернутися до EUIPO – Відомства з інтелектуальної власності Європейського Союзу.

Специфіка EU trademark

​Отже, що ж це таке – торговельна марка Європейського Союзу? Згідно з останніми змінами, тепер така ТМ має назву ТМ Європейського Союзу – EU trademark (раніше – community trademark) та регулюється Регламентом (ЄС) No2015/2424 Європейського парламенту і Ради. Орган, що відповідає за реєстрацію, наразі має назву EUIPO – European Union Intellectual Property Оffice (раніше OHIM – Office for Harmonization in the Internal Market).

​Специфіка такої ТМ полягає в тому, що вона дійсна на території всіх 28-ми країн в цілому, її не можна обмежити дією виключно в одній країні. Зазвичай, це є перевагою, адже до такого способу охорони звертаються заявники, які точно планують ведення бізнесу в усьому ЄС або у значній його частині. Цікавим є той факт, що при приєднанні в майбутньому нових членів до ЄС правова охорона ТМ ЄС автоматично поширюється і на нових членів.

​Проте існує і зворотній бік медалі. При виході країни-члена з ЄС (яскравий приклад – Brexit) існують ризики, що така ТМ припинить свою дію на території цієї країни. Очевидно, що вихід Великобританії матиме значний вплив на світовий бізнес (зокрема, на український бізнес). Тому заявникам з України необхідно мати на увазі, що після виходу Великобританії з ЄС охорона позначення в цій країні як EUTM може дещо змінитися. Як саме – покаже час.

​Також варто пам’ятати, що якщо заявка відкликається, а свідоцтво визнається недійсним чи забороняється до використання, то відбувається це не лише в якійсь одній країні, а на території усього ЄС.

Особливості реєстрації

​Отже, ми вже знаємо, що таке EUTM, тому пропонуємо ознайомитися з особливостями реєстрації такої ТМ.

  • ​Як вже було зазначено раніше, реєстрація здійснюється через Відомство з інтелектуальної власності Європейського Союзу.
  • Зареєструвати ТМ у ЄС може будь-яка фізична або юридична особа, яка має постійне місце проживання в одній з країн-учасниць ЄС, постійне представництво в одній з країн ЄС або є резидентом країни-учасниці Паризької Конвенції. Саме останній критерій відкриває нові можливості для українських заявників, адже 25.12.1991 р. Україна також приєдналася до Паризької конвенції про охорону промислової власності.
  • Процедура реєстрації європейської ТМ триває щонайменше 7-8 місяців.
  • Правова охорона ТМ (наприклад, за національною процедурою у більшості країн) діє протягом 10-ти років. Кожні 10 років є можливість подовження строку дії необмежену кількість разів, за умови подання клопотання від власника та сплати відповідного мита в установлений строк.
  • Існує вимога початку використання зареєстрованої ТМ хоча б в одній з країн протягом 5-ти років після реєстрації. В іншому випадку дія ТМ, на жаль, може бути припинена. 

Сподіваюся, що з особливостями реєстрації ніби все зрозуміло, немає нічого занадто важкого. Тепер поговоримо про вимоги до позначення. Яким критеріям має відповідати ТМ, щоб отримати статус EUTM?

​ТМ ЄС має бути представлена у вигляді будь-якого позначення, що може бути відтворено графічно та яке володіє розрізняльною здатністю щодо заявлених товарів і послуг. Тобто заявлене позначення має дозволяти споживачам відрізняти товари та послуги одного виробника від таких самих товарів і послуг інших виробників.

​На які зміни чекати у 2017 р.?

​Також варто нагадати, що з вересня 2017 р. критерії зміняться. Як зазначено в Регламенті ЄС No2015/2424, вимога щодо графічного представлення ТМ вже не існуватиме. Натомість заявлені позначення будуть надаватися у будь-якій зручній формі з використанням загальнодоступної технології (за умови, що представлене позначення є ясним, точним, самодостатнім, легкодоступним, зрозумілим та об’єктивним).

​Цікаво згадати про рішення Суду ЄС NoC265/09P, що стосувалося можливості реєстрації як ТМ ЄС позначення, яке складалося лише з однієї літери. Перед Судом постало питання, чи може Бюро з гармонізації внутрішнього ринку (тепер – Відомство з інтелектуальної власності Європейського Союзу) надати правову охорону знаку, який складається лише з однієї не стилізованої літери. У 2005 р. компанія BORCO-Marken-Import Matthiesen GmbH & Co. KG подала на реєстрацію знак α. Суд постановив, що хоча таке позначення і може вважатися ТМ, це не означає, що воно набуло розрізняльної здатності. Адже позначення, які в цілому позбавлені розрізняльної здатності, не можуть бути зареєстровані як ТМ ЄС. Також Суд наголосив, що для того щоб мати розрізняльну здатність, ТМ повинна слугувати для ідентифікації продукту і таким чином відрізняти певний товар чи послугу від товарів чи послуг інших підприємств.

Переваги EUTM

​Отже, якщо ви вирішили вести бізнес на території ЄС та зареєструвати EUTM, ви отримаєте вагомі переваги від цього:

  • ​Зареєстрована ТМ ЄС надає власнику виключне право використовувати це позначення для товарів і послуг, щодо яких була отримана правова охорона на всій території ЄС.
  • Така ТМ дозволяє власнику забороняти іншим особам використовувати ідентичний або схожий знак для аналогічних товарів і послуг.
  • Подання заявки на реєстрацію ТМ ЄС допоможе заощадити кошти й час. Не потрібно перекладати заявку кількома мовами, достатньо подати необхідну документацію однією з офіційних мов ЄС.
  • Також не варто забувати, що для запобігання достроковому припиненню дії Свідоцтва ТМ на підставі невикористання ТМ протягом 5-ти років достатньо лише надати підтвердження щодо її використання лише в одній з країн ЄС.
Все ніби доволі просто: подача однієї заявки, сплата збору в єдиній валюті, заповнення документації єдиною мовою... Але чи немає тут підводних каменів, які могли б завадити успішному провадженню бізнесу на території ЄС в майбутньому?

​На жаль, існує суттєвий недолік реєстрації ТМ ЄС, який полягає в тому, що згідно із законодавством ЄС, якщо є підстави для відмови хоча б в одній з країн, ви отримаєте відмову в реєстрації ТМ ЄС в цілому. Можливо, у такому випадку варто подати заявки в окремо взяті країни, де планується ведення бізнесу, або ж сумлінно перевірити свою ТМ на наявність необхідних критеріїв та виконати всі вимоги щодо її реєстрації. Також радимо провести попередній пошук на предмет схожості або тотожності вашої ТМ з раніше зареєстрованими та поданими на реєстрацію ТМ третіх осіб.

​Отже, торговельна марка Європейського Союзу: бути чи не бути? Насправді, якщо ви точно знаєте, що будете вести бізнес на значній території ЄС, то свій знак необхідно подавати на реєстрацію як єдину ТМ ЄС, адже після успішної реєстрації ви отримаєте чимало беззаперечних переваг.

Марія Шиманович
​Юрист Polish Desk,

​Департамент міжнародного захисту прав ІВ IPStyle


Стаття для "Юридичної газети", №52(550) (посилання на версію PDF)