Особливості побудови франчайзингової мережі


 patentФранчайзинг - це один із способів передачі прав на використання інтелектуальної власності. Франчайзер або власник торгової марки, ноу-хау й іншої інформації, необхідної для ведення підприємницької діяльності, передає право на використання об'єктів ІВ франчайзі, який в свою чергу зобов'язується дотримуватися встановлених стандартів якості продукції і послуг, виплачувати відповідну винагороду (роялті) і надавати франчайзеру право його контролювати. Як приклад франчайзинга в Україні можна назвати ТМ ФОРНЕТТІ, Аптека Доброго Дня, Double coffee, Картопляна Хата, Піца Челентано.

Система франчайзингу - взаємовигідне співробітництво для обох сторін. Для франчайзера це в першу чергу можливість значно розширити збут, збільшити обсяги продажів продукції або послуг без залучення додаткових фінансових ресурсів. Також до переваг можна віднести дохід від продажу ліцензії, прибуток від можливої здачі в оренду франчайзі нерухомості і устаткування. Для франчайзі ж покупка франшизи - це швидкий і ефективний початок бізнесу, постійна підтримка з боку франчайзера, проведення широкомасштабної рекламної кампанії при невеликих фінансових витратах, а також аналіз продажів і надання необхідних рекомендацій щодо подолання труднощів.

Але не варто забувати і про ризики: негативна репутація одного франчайзі при відсутності належного контролю над якістю може позначитися на репутації всієї мережі; по закінченню строку договора франчайзингу франчайзі може стати конкурентом; несумлінний франчайзі або його співробітники можуть передати інформацію про ноу-хау третім особам. Тому потрібно бути максимально уважним при виборі партнера і підписання договору франчайзингу.

В Україні договор франчайзингу офіційно іменується договором комерційної концесії укладається виключно в письмовій формі. Згідно з Цивільним кодексом такий договір підлягає обов'язковій державній реєстрації, але на сьогоднішній день порядок реєстрації договорів франчайзингу не визначено законодавчо. Предметом договору є право на використання об'єктів інтелектуальної власності (промислові зразки, комерційні таємниці, торгові марки, ноу-хау тощо), а також комерційного досвіду.

Франчайзі при складанні договору комерційної концесії варто звернути увагу на такі моменти:

  • чи отримані права на торговельну марку і в якій країні вони дійсні?

  • зобов'язання франчайзера по продовженню термінів дії об'єктів інтелектуальної власності - торгової марки, промислового зразка, корисної моделі, винаходу;

  • терміни надання франчайзером обладнання, консультацій, навчання, а також погодження проектів, дизайну тощо;

  • щільність франчайзингових точок. Так, згідно з вимогами МТС, відстань між найближчими точками його представників має бути не менше 200 м, в той же час франчайзі може вимагати збільшити таку відстань;

  • пролонгація (продовження термінів) договору та порядок його розірвання.

Франчайзеру ж необхідно приділити особливу увагу питанням:

  • обов'язків франчайзі зберігати конфіденційність переданої документації та інформації під час дії договору та протягом певного строку після його закінчення;

  • дотримання усіх правил ведення бізнесу, оформлення торгової точки, обслуговування клієнтів згідно стандартам франчайзингової мережі.

При побудові франчайзингової мережі кожна дрібниця має особливе значення як для франчайзера, так і для франчайзі. Врахувати всі нюанси, правильно скласти або провести правовий аналіз договору франчайзингу вам допоможуть фахівці Патентно-юридичної компанії IPStyle.


Якщо вас зацікавила ця стаття, вам також можуть бути цікаві:
На що необхідно звернути увагу при реєстрації ТМ
Інвестиції в інтелектуальну власність
Копіювання зовнішнього вигляду виробу як неправомірне використання ділової репутації
Ефективні юрисдикції для розміщення об'єктів інтелектуальної власності